جهان

بشار اسد برای دیدار با پوتین وارد مسکو شد

بشار اسد رئیس جمهور سوریه شام دیروز سه‌شنبه وارد مسکو شد و قرار است امروز در سالروز آغاز جنگ داخلی سوریه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

اسد در حالی وارد مسکو شد که توسط میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه در فرودگاه بین‌المللی ونوکوو مسکو مورد استقبال قرار گرفت.

کرملین روز سه شنبه در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی روسیه تاس منتشر شد تأیید کرد که پوتین امروز چهارشنبه – در سالگرد درگیری‌های داخلی سوریه – با اسد دیدار خواهد کرد.

براساس این بیانیه، «توسعه بیشتر همکاری‌های روسیه و سوریه در حوزه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و بشردوستانه و همچنین حل و فصل همه‌جانبه اوضاع در سوریه و اطراف آن» از آجندای این دیدار خواهد بود.

برقراری دوباره رابطه سوریه و ترکیه

این نخستین سفر خارجی بشار اسد پس از زلزله ویرانگر جنوب ترکیه که در سوریه نیز تلفات سنگین برجای گذاشت می‌باشد.

پیش از این زلزله روسیه در تلاش تامین دوباره رابطه میان دولت‌های ترکیه و سوریه بود و در همین راستا در ماه دسامبر وزرای دفاع این دو کشور در مسکو مذاکرات را نیز انجام دادند.

ترکیه و سوریه در طول جنگ داخلی سوریه همواره در دو طرف مقابل قرار داشته‌اند و از زمان آغاز این جنگ دو کشور روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند.

روسیه یکی از حامیان اصلی بشار اسد و دولت او است و حضور گسترده‌ای نظامی در سوریه دارد.

مسکو از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ به این طرف، نقش مهمی در مبارزه با گروه‌های مخالف مسلح دولت بشار اسد که تلاش می‌کنند دولت او سرنگون کنند، ایفا کرده است.