جهان

دست کم ۴۰ نفر در طوفان استوایی در مالاوی جان باختند

شمار تلفات طوفان استوایی «فریدی» که روز گذشته مالاوی را در نوردید، به ۴۰ نفر رسیده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که یک ساحه مسکونی در بلانتایر دومین شهر بزرگ مالاوی زیر گل و لای شده و عملیات نجات همچنان ادامه دارد.

ترستون چیکافوتوا، عضو گروه امداد در این باره گفت: تاکنون ۳۰ جسد را پیدا کرده‌ایم. اما هنوز کارمان تمام نشده است. ما همچنان به دنبال قربانیان بیشتری هستیم. من از این بیل استفاده می‌کنم تا حداقل کسی را پیدا کنم.

طوفان «فریدی» یکی از قوی‌ترین طوفان‌هایی است که تاکنون در نیم کره جنوبی آفریقا ثبت شده است و طبق گفته سازمان جهانی هواشناسی، این طولانی‌ترین طوفان استوایی است.

از سویی هم این طوفان روز شنبه در مرکز موزامبیک باعث فروریختن سقف‌ ساختمان‌ها و سرازیر شدن سیل گسترده شد.

رابرت خمبو، یکی از سیل زدگان گفت: «شب خیلی بدی بود، اما حالا که روز است، می‌توانم از دست دادن را احساس کنم. من هرگز چنین چیزی وحشتناک را ندیده بودم. خانه‌های همسایه‌ها همه از بین رفته است. اعضای خانواده گم شده‌اند. در برخی موارد پدر زنده است، اما زن و فرزندان از بین رفته‌اند.

این در حالی است که مالاوی با مرگبارترین شیوع وبا «کلرا» در تاریخ خود دست و پنجه نرم می‌کند و نهادهای سازمان ملل هشدار داده‌اند که وضعیت ممکن است به دلیل باران‌های شدید استوایی بدتر شود.

دانشمندان می‌گویند که تغییرات آب و هوایی طوفان‌های استوایی را قوی‌تر می‌کند، زیرا اقیانوس‌ها گرما را از انتشار گازهای گلخانه‌ای جذب می‌کنند و هنگامی که آب گرم دریا تبخیر می‌شود، انرژی گرمایی به جو منتقل می‌شود.