جهان

توافق روسیه برای تمدید قرارداد انتقال غلات اوکراین از طریق دریای سیاه

روسیه برای تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه برای ۶۰ روز موافقت کرده است.

سرگی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری و ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد روز دوشنبه در ژنو دیدار کردند تا در مورد تمدید این قرارداد گفتگو کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که جهان به تمدید این قرارداد که امکان ارسال غلات به کشورهای در حال توسعه را فراهم می‌کند و به کاهش قیمت موادغذایی کمک می‌کند، نیاز دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: «جهان به این نیاز دارد، جهان به ابتکار غلات دریای سیاه نیاز دارد. ما معتقدیم که باید تمدید شود‌. ما معتقدیم که باید گسترش یابد و ما معتقدیم که چون پیامدهای جهانی با ابتکار غلات دریای سیاه را دیده‌ایم و ما جهانی را بدون ابتکار غلات دریای سیاه هم دیده‌ایم. بیش از چهار میلیون متریک تن گندم در نتیجه ابتکار غلات دریای سیاه مستقیما به کشورهای در حال توسعه رفته است. این ممکن است یک عدد انتزاعی به نظر برسد، اما برای کشورهای در حال توسعه به هشت میلیارد قرص نان می رسد.»

از سویی هم کرملین روز سه‌شنبه گفت که قرارداد غلات دریای سیاه نمی‌تواند «روی یک پا بماند» و مسکو از غرب به‌خاطر عدم انجام کافی برای رفع موانع صادرات کشاورزی و کودهای شیمیایی‌اش انتقاد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که تماس‌ها بر سر این توافق ادامه دارد و «همه موافقند» توافق برای کاهش محدودیت‌ها بر روسیه باید محقق شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره تاکید کرد: «آنچه را که ما توافق غلات می‌نامیم، بخش دوم آن توافق که به ما مربوط می‌شود، محقق نمی‌شود. ما از تلاش‌های سازمان ملل به ویژه از دبیر کل قدردانی می‌کنیم.»

او ادامه داد که شرایطی که به عنوان جز لاینفک معامله بر سر آن توافق شده بود محقق نشده است. بنابراین به طور کلی همانطور که می‌دانید معامله نمی‌تواند روی یک پا بماند. به طور کلی، البته، شرایط برای تمدید نسبی است. اما این البته نوعی اقدام حسن نیت از سوی فدراسیون روسیه است.

قرارداد انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه در ماه جولای سال گذشته با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل میان مسکو و کیف توافق شد.

هدف آن جلوگیری از بحران جهانی غذایی که به دنبال اتهام روسیه بالای اوکراین در حال وقوع بود، بوده است که به اوکراین اجازه ارسال غلات از جمله گندم از سه بندرش را می‌دهد.

آخرین بار قرارد دریای سیاه در ماه نوامبر سال گذشته برای ۱۲۰ روز تمدید شد که روز شنبه هفته جاری به پایان میرسد.