افغانستان

کمبود آب و گرانی کود مشکل اصلی کشاورزان در کندز

کشاورزان در ولایت کندز می‌گویند که با وجود اینکه در ماه‌های گذشته شاهد بارش برف و باران بوده‌اند، اما همچنان با کمبود آب مواجه هستند و کشتزارهایشان در اثر یخبندان آسیب دیده است.

جمال ناصر یکی از کشاورزان در کندز است. او با گلایه از نبود آب کافی برای کشتزاراهایش می‌گوید که به دلیل نبود آب با استفاده از جنراتور به کشتزارهای خود آب می دهد و این وضعیت وی را با مشکلات فراوان مواجه کرده است.

او در ادامه گفت: «امسال مثل سال‌های گذشته باران هم بارید. ولی بازهم آب کم است. ما امکانات نداریم. کود قیمت است. مثلا یک سیر کود در گذشته یک هزار افغانی بود؛ اما حالا ۳ هزار افغانی شده است. حاصل زمین‌های ما امیدوار کننده نیست و همین پول مصرف شده ما را هم پوره نمی‌کند.»

کشاورزان ولایت کندز همچنین می‌گویند که افزایش بهای کود کیمیاوی، نبود سردخانه و نبود بازاریابی برای فروش تولیدات زراعتی نیز سبب شده است تا آنان از این ناحیه خسارت هنگفت مالی متقبل شوند.

عبدالبشیر یکی از کشاورزان در کندز می‌گوید که حدود هفت ماه می‌شود که به زمین‌هایش آب نرسیده و از این رو با چالش‌های فراوان دست و پنجه نرم می‌کند.

عبدالبشیر گفت: «زمین‌های ما آبی است کشت و کار ما به آب ضرورت دارد. ما مجبور شدیم تا از طریق جنراتور از چاه عمیق آب بکشیم که برای ما خیلی قیمت تمام می‌شود. تیل هم قیمت است حاصلات ما هم چندان چیزی نیست.»

کندز که به کندوی افغانستان شهرت دارد، در اثر جنگ و خشکسالی پی هم و همچنین تخریب کانال‌های زراعتی از اثر سیلاب‌ها، کشاورزان را با چالش‌های اقتصادی روبرو ساخته است.

مسئولان ریاست زراعت طالبان در کندز می‌گویند که آنان تلاش دارند تا در سال جاری مشکلات و چالش‌های فرا راه کشاورزان را رفع خواهند کرد.

امان‌الله حسن، رئیس زراعت و مالداری طالبان در کندز می‌گوید: «امسال آن‌گونه که انتظار می‌رفت نتوانستیم در عرصه‌های مختلف مشکلات کشاورزان را برطرف کنیم. اما در سال پیش رو امیدوارم هستیم تا مشکلات کشاورزان را برطرف کنیم.»

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که همه ساله کشاورزان شکایت می‌کنند که به دلیل مشکلات فرا راه آنان، تولیدات زراعتی‌شان بازار خوبی ندارد و نبود سردخانه ها نیز سبب شده است تا محصولات آنان فاسد و میلیون‌ها افغانی از این رهگذر خسارت ببینند.