جهان

یادبود از قربانیان فاجعه فوکوشیما در جاپان

مردم جاچان از دوازدهمین سالگرد زمین لرزه، سونامی و فاجعه هسته‌ای فوکوشیما که در آن بیش ۲۰ هزار نفر جان باختند و به دنبال تشعشعات رادیواکتیو هزاران خانه غیرقابل سکونت شد، یادبود به عمل آوردند.

فومیو کیشیدا نخست وزیر جاپان روز گذشته (۱۱ مارچ) در مراسم یادبود در فوکوشیما شرکت کرد و اشتراک کنندگان این مراسم برای قربانیان این فاجعه مرگبار «یک دقیقه سکوت» کردند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر جاپان گفت: «زلزله عظیم، سونامی بزرگ و حادثه در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی توکیو الکتریک، زندگی بسیاری از شهروندان ولایت را گرفت. حتی در حال حاضر به سختی می‌توانم احساس غم و اندوه را تحمل کنم، وقتی به احساسات کسانی که اعضای خانواده، بستگان و دوستان عزیز خود را از دست دادند، فکر می‌کنم.»

این فاجعه در روز ۱۱ مارچ ۲۰۱۱ رخ داد؛ زمین ‌لرزه شدیدی شمال شرق جاپان را لرزاند که باعث سرازیر شدن آب دریا به داخل شهرها و روستاها شد. در این سونامی بیش از ۲۰ هزار نفر کشته شدند.

از سوی هم، زمین لرزه باعث آسیب و آتش گرفتن راکتورهای نیروگاه هسته ای فوکوشیما شد که به دنبال تشعشعات صدها هزار نفر خانه های شان را ترک کردند.

بازماندگان پس از دوازده سال هنوز هم از پیامد این فاجعه ها رنج می برد و آن را فراموش نکرده‌اند.

یوکی کاجیمی، زن ۵۵ ساله به رویترز گفته است: «غم و اندوه تغییر نمی‌کند. نمی‌توانم بگویم که کمتر شده است.»

این در حالی است که جاپان قصد دارد مخزن‌های آب تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی را در اوایل بهار امسال در دریا آزاد کنند. این تصمیم دولت جاپان خشم ماهی‌گیران را برانگیخته است. فعالان محیط زیست نیز همواره با تخلیه آب تصفیه شده این نیروگاه به دریا، مخالفت کرده و آن را یکی از عوامل آلوده کننده آب دریا دانسته‌اند.