افغانستان

طالبان مانع گزارش‌دهی از وضعیت خبرنگاران زخمی در بلخ شدند

The banner of an event that was held in Mazar-e-Sharif city on Saturday, March 11, to honor a number of journalists. Photo: Afghanistan Journalists Center

خبرنگاران در بلخ می‌گویند که طالبان به هیچ کسی اجازه نداده‌اند تا از وضعیت خبرنگاران زخمی که در شفاخانه‌ی مزار شریف استند، اطلاع رسانی کنند.

نی یا نهاد پشتیبان از رسانه‌ها شمار قربانیان این حمله را ۳ تن و شمار زخمیان را ۳۰ تن اعلام کرده است.

حسین نادری و اکمل نظری از اعضای مرکز فرهنگی «تبیان» استند که در انفجار روز شنبه در این مرکز کشته شدند.

جسد اکمل نظری کارمند این مرکز دیروز در منطقه شولگره ولایت بلخ به خاک سپرده شد. اما جسد حسین نادری امروز از سوی خانواده‌اش در سردخانه پیدا شد.

منابع گفته‌اند که حسین نادری به تازگی از رشته ژورنالیزم فارغ شده بود و به عنوان عکاس در مرکز فرهنگی تبیان کار می‌کرد. قرار است جسد او در زادگاهش در سرپل به خاک سپرده شود.

هویت یک قربانی دیگر این انفجار تاکنون اعلام نشده است.

در حالی که ۱۵ تن از خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های مختلف در انفجار در مرکز تبیان در مزار شریف زخمی شده‌اند و در شفاخانه دولتی زیر اداره طالبان در بلخ بستری شده‌اند، اما منابع گفته‌اند که طالبان با این خبرنگاران همچون «متهمان» برخورد می‌کنند.

به گفته منابع طالبان، تیلفون‌های این خبرنگاران زخمی و نیز خبرنگارانی که دیروز شنبه ۲۰ حوت و امروز یک شنبه به عیادت آنان به شفاخانه رفته بودند، گرفته‌اند و آنان را اذیت کرده‌اند.

خبرنگاران می‌گویند؛ هنگامی که پس از انفجار برای دیدن از وضعیت خبرنگاران به شفاخانه رفتند، طالبان تمامی تیلفون‌های آنان را گرفتند و شام روز شنبه پس از تلاش‌های بسیار توانستند تیلفون‌هایشان را بگیرند.

این خبرنگاران می‌گویند که امروز یکشنبه ۲۱ ماه حوت نیز هنگامی که خبرنگاران برای دیدار از چگونگی وضعیت زخمیان به شفاخانه رفتند، طالبان با آنان برخورد بسیار زشت کردند و تیلفون‌هایشان را گرفته‌اند.

منابع در بلخ می‌گویند که طالبان به شماری از این خبرنگاران زخمی را که وضعیت‌شان بهتر است، اجازه نمی‌دهند که به خانه‌هایشان بروند و همچون متهمان با آنان برخورد کرده‌اند.

به گفته این منابع فردین نوروزی از خبرنگارانی که در این انفجار زخمی شده است. به یک شفاخانه شخصی برده شده است، اما طالبان در پشت اتاقی که او بستر است، ایستاده‌اند و به کسی اجازه نمی‌دهند با او گفت‌وگو کند.

این منابع گفته‌اند که گوش‌های آقای نوروزی در این انفجار به شدت آسیب دیده است.

تاکنون مسوولیت انفجار در مرکز تبیان را هیچ گروهی نپذیرفته است.

منابع می‌گویند که شخصی را دیده‌اند که یک «بکس» را با خودش آورده است و در تالاری که در زیر زمین مرکز فرهنگی تبیان موقعیت دارد و خبرنگاران در ان برای پوشش برنامه‌ی از پیش تنظیم شده حاضر بودند، گذاشته است و خودش از تالار بیرون رفته است.

طالبان پس از این انفجار شمار قربانیان را یک تن و زخمیان را ۸ تن به شمول ۵ خبرنگار اعلام کرده‌اند.