جهان

«مرکز خانواده‌ی ابراهیمی» در ابوظبی محلی برای گفت‌وگو میان ادیان ابراهیمی

امارات متحده‌ی عربی روز چهارشنبه «مرکز خانواده‌ی ابراهیمی» را که مشمول یک مسجد، یک کلیسا و یک کنیسه می‌شود، در شهر ابوظبی افتتاح کرد. هدف از گشایش این مرکز، ترویج گفت‌وگو میان ادیان ابراهیمی گفته شده‌است.

این پروژه از سوی دیوید ادجایی معمار مشهور بریتانیایی طراحی و از سبک معماری معمول در مساجد، کلیساها و کنیسه‌ها در آن استفاده شده‌است.

این اولین ساختمان در امارات متحده‌ی عربی است که مشمول سه عبادت‌گاه از سه دین اسلام، مسیحیت، و یهودیت در یک مکان ساخته شده‌است.

طراحی آن ارزش‌های مشترک میان این سه دین را به تصویر می‌کشد و زمینه برای الهام بخشیدن و رشد درک و هم‌پذیری با حُسن نیت را فراهم می‌کند.

مسجد این مکان به نام «امام الطیّب» (امام اعظم الازهر) نام‌گذاری شده و به سمت مکه قرار دارد.

پنجره‌های آن به‌گونه‌ی شبکه‌ کاری ظریفی که به نام «مشربیه» یاد می‌شود، ساخته شده‌اند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که گردش هوا و نور را تنظیم می‌کند.

ادجایی به شبکه‌ی سی ان ان گفته‌است: «چیزی که در تمام پروژه‌ها خواهید دید، مسأله‌ی فیلتر کردن و تقسیم نور است. در مسجد نور شما را احاطه می کند تا به سکوت و آرامش رو به مکه برسید.»

کلیسای پاپ فرانسیس نیز به سمت طلوع خورشید در شرق ساخته شده‌است. سقف آن از چوب با استناد از داستان کشتی نوح از قرآن و انجیل ساخته شده‌است.

ادجایی افزود: «در کلیسا صدای شر شر آب را می‌شنوید. آب در مسیحیت بسیار مهم است. کلیسا یک کشتی در جهان است.»

کنیسه‌ی آن نیز به نام موسا ابن میمون، فیلسوف یهودی قرن دوازدهم معروف به خاخام میمون نام‌گذاری شده‌است.

این دانش‌مند هم‌چنین پزشک نیز بود که جهان یهودیان اطراف مدیترانه را رهبری می‌کرد و صلاح‌الدین، فرمانروای مسلمان مصر و سوریه، یکی از بیمارانش بود.

این کنیسه اولین عبادت‌گاه یهودیان در امارات متحده‌ی عربی است و مانند اکثر کنیسه‌ها در سراسر جهان، به سمت اورشلیم ساخته شده‌است.

جامعه‌ی یهودیان امارات متحده‌ی عربی پیش از این از کنیسه‌های مؤقت استفاده می‌کردند.

در این مرکز منحصر به فرد، هر ساختمان به گونه‌ی جداگانه به گونه یک مکعب ۳۰ در ۳۰ متر ساخته شده‌است.