افغانستان

در انفجار مرکز فرهنگی تبیان ۲ تن کشته و ۳۰ تن به شمول ۱۴ خبرنگار زخمی شدند

در انفجار در دفتر نمایندگی خبرگزاری صدای افغان (آوا) و مرکز فرهنگی اجتماعی «تبیان» در شهر مزار شریف ۲ تن کشته شدند و ۳۰ تن به شمول ۱۴ خبرنگار زخم برداشته‌اند.

این انفجار به روز شنبه ۲۰ حوت هنگامی در این مرکز رخ داد که این مرکز مراسمی برای تجلیل از خبرنگاران را ستایش می‌کرد.

یکی از خبرنگاران که در این مراسم حضور داشت می‌گوید: «ما تازه در نزدیکی این محل رسیده بودیم که صدای بسیار بلندی شنیدیم. شیشه‌ خانه‌هایی که در نزدیکی آنجا بود شکست و مردم فرار کردند.»

شاهدان در محل رویداد می‌گویند که این انفجار پس از این که نماینده ریاست اطلاعات و فرهنگ صحبت نمود در جریان اجرای ترانه توسط گروه نوجوانان اتفاق افتاد.

آنها می‌گویند که انفجار در قسمت مرکزی زیر زمینی این خبرگزاری که محل برگزاری این همایش بود، اتفاق افتاد که در نتیجه آن ۲ تن کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. ۱۴ تن از زخمیان خبرنگاران استند.

به گفته منابع مرتضی صمیمی از تلویزیون سفیر، نجیب فریاد از آریانا نیوز، فردین نوروزی از سحر، عزیز ابرام از طلوع، خیبر ابراهیمی از رادیو دری، وحید جلالی از رادیو تلویزیون ملی، سیرت نوری از پژواک، جواد درویش از تمدن، روح الله روحانی از  شمشاد، حسیب از  رادیو فروغ، منیر بهیر از  رادیو آزاد، سجاد موسوی از صدای افغان، داکتر ناصر ظاهری خبرنگار آزاد و رسول سالک از  تلویزیون ۲۴ در این انفجار زخمی شده‌اند.

دو قربانی این انفجار نیز کارمندان مرکز فرهنگی تبیان استند.

محمد آصف وزیری سخنگوی پولیس طالبان در بلخ کشته شدن یک تن و زخمی شدن ۸ تن را تایید کرده است.

تاکنون گروهی مسوولیت این حمله را نپذیرفته است.

به گفته منابع  مرکز تبیان یکی از مراکزی است که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد و اهداف جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند.

مرکز تبیان پنج سال قبل در کابل نیز مورد حمله قرار گرفته بود که در آن حدود ۵۰ تن کشته شدند .

یک روز پیش نیز ولایت بلخ گواه یک حمله انتحاری بر جان داوود مزمل والی طالبان در این ولایت بود که مسوولیت آن را داعش پذیرفت.

خبرگزاری صدای افغان در خبری که منتشر کرده نوشته است که شماری از خبرنگاران و شرکت‌کنندگان در این همایش از جمله چند تن از اعضای دفتر مرکز تبیان و خبرنگاران آوا جان خود را از دست داده‌اند یا زخمی شده‌اند. در زمان وقوع انفجار ۲۵ خبرنگار در مراسم حضور داشته‌اند.

مرکز فرهنگی تبیان در توئیتی این حمله را تایید کرده اما درباره شمار تلفات چیزی نگفته است.