افغانستان

باشندگان کابل: حکومتی می‌خواهیم که همه حقوق‌مان در آن تامین شود

نزدیک به ۱۹ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد. باشندگان کابل به آمو می‌گویند که خواهان ایجاد حکومتی هستند که همه حقوق‌شان در آن تامین شود.

شهلا عارفی یکی از فعالان حقوق زن در کابل می‌گوید: «درحال حاضر حکومت طالبان تک قومی است و نیاز است تا یک حکومت همه شمول و فراگیر ایجاد شود تا برای مردان و زنان در آن سهم مساوی داده شود. باید حکومتی تشکیل شود که تمامی اقوام در آن نماینده داشته باشند و به خانم‌ها نقش داده شود. تا زمانی که زنان در حکومت نقش نداشته باشند و تصمیم گیرنده نباشند، امکان ندارد که جامعه ما به رفاه وآسایش دست یابد.»

طالبان در ۱۶ سنبله سال ۱۴۰۰ کابینه شان را به ریاست محمد حسن آخند اعلام کردند.

همه اعضای کابینه طالبان مرد و بیش از ۹۰ درصد آن از قوم و پشتون هستند.

اکنون باشندگان کابل می‌گویند که حکومت طالبان تک قومی است و همه شمول نیست.

زنان و جوانان در کابل بر ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان تاکید دارند.

احسان‌الله راننده تکسی است. او می‌گوید: «فرزندان من همه تحصیل کرده‌اند. اما امروز در حکومت طالبان برای‌شان جا نیست؛ چون تاجیک هستند. طالبان به هر رو سر مردم فعلا حاکم‌ هستند پس باید به گونه‌‌ای کار کنند که به مردم آسیب زیادی نرسد نه اینکه جوانان همه روزه ناامید شوند.»

فاطمه قاری، باشنده کابل به آمو گفت: «من لیسانس گرفتم و حیران مانده‌ام که چگونه ماستری‌ام را آغاز کنم چون محدودیت‌ها نهایت زیاد است، در افغانستان به حکومتی نیاز است که تمامی اقوام درآن سهم داشته باشند. طالبان باید به کادرهای کشور توجه کنند و برای جوانان تحصیل یافته زمینه فعالیت را مهیا کنند.»

چندی قبل پارلمان اروپا گفته بود تا هنگامی که طالبان به حقوق زنان احترام نگذارند و آنان را در کابینه سهم ندهند، کشورهای اروپایی «هیچ‌گاه» این گروه را به رسمیت نخواهند شناخت.

طالبان پس از بازگشت به قدرت، مکتب‌ها را به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم بستند.

هم‌چنان سه ماه است که طالبان درهای دانشگاه‌ها را به روی دختران بسته‌اند و کار زنان در نهادهای غیردولتی را ممنوع اعلام کردند.