افغانستان

افشای اطلاعاتی از جلسه سری کنگره، درباره خروج امریکا از افغانستان

تصویری از آخرین سرباز امریکایی که افغانستان را ترک کرد

براساس اطلاعاتی که از جلسه سری استماعیه کنگره ایالات متحده امریکا توسط رسانه NetSec daily به دست آمده، تلاش‌های اداره ترامپ برای خروج از افغانستان به یک راه حل احتمالی از راه مذاکره میان حکومت افغانستان و طالبان آسیب زد.

سال گذشته در جریان یک جلسه سری استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده – که در آن زمان توسط دموکرات ها رهبری می‌شد- دو دیپلومات سابقه دار امریکایی که در دوره ترامپ خدمت می‌کردند به همراه یکی از مقامات اداره بایدن، شهادت دادند که مقاماتی که در قضیه افغانستان تخصص داشتند، توسط مشاوران آقای ترامپ از حلقه تصمیم‌گیری دور نگه داشته می‌شدند.

به نقل از این گزارش دونالد ترامپ به دنبال خروج کامل نیروهای امریکایی تا پایان دوره ریاست جمهوری خود بود.

براساس این گزارش «جان بس»، سفیر ایالات متحده در افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ در جریان این جلسه استماعیه که در تاریخ ۱۵ جون ۲۰۲۲ برگزار شد، گفته است که به او جزئیات بسیار کمی در مورد خروج شتاب زده از افغانستان ارائه شده است.

او گفته است: «ما نمی‌دانستیم که آیا قرار است شمار نیرو های ما در افغانستان صفر شود یا خیر. ما نمی‌دانستیم که با چه سرعتی کاهش نیروها انجام خواهد شد.»

او در ادامه به اعضای کنگره گفت: «من از اینکه آیا مذاکرات صلح دوام خواهد کرد یا نه، آیا رئیس جمهور، سفارت ما را در کابل باز نگاه خواهد داشت یا نه و اینکه آیا بعضی از نیروهای ضد تروریسم ما در افغانستان باقی خواهد ماند، اطلاعی نداشتم.»

به باور جان بس، اعلام خروج نیروهای این کشور در زمان آشتی دادن دو دشمن کار ساز نبوده است.

بس معتقد است: «تلاش‌های ما نه تنها به یک دیگر کمک نمی‌‌کرد، بلکه در تضاد با هم قرار داشتند.»

از سوی دیگر مولی فی، معاون زلمی خلیل‌‌زاد بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ در این جلسه گفته است که فشار بسیار کمی برای اجرای توافق میان ایالات متحده و طالبان بوده است.

به باور آقای فی، کاهش یکباره شمار نیرو های ایالات متحده به ۴هزار و ۵۰۰ تن بدون در نظر داشت اقدامات متقابل، طالبان را به این نتیجه رساند که ترامپ به تصمیم خود برای خروج مصمم است و قرار است بدون در نظر گرفتن اقدامات آنها نیروهای ایالات متحده را از افغانستان خارج کند.

خانم فی در ادامه گفت: «ارزیابی من این است که با خروج یکجانبه ما از افغانستان، توقعات طالبان سخت‌تر شد. با به قدرت رسیدن رئیس جمهور بایدن اگر ما خواستار پایبندی طالبان به توافق دوحه می‌بودیم خود ما را در معرض خطر حملات طالبان قرار می‌دادیم.

درک شولت یکی دیگر از دیپلمات‌های ارشد امریکایی حاضر در این جلسه، گفته است که در جریان دوره انتقال قدرت میان ترامپ و بایدن به آنها هیچ زمان بندی مشخصی درباره چگونگی تکمیل خروج تا ماه می داده نشده بود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در حال بررسی عمیق‌تر خروج کامل دولت بایدن از افغانستان است.

یکی از تفنگداران دریایی که در بمب گذاری در فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن ۱۳ نیروی نظامی آمریکا شد، در جلسه استماع روز چهارشنبه این روند را فاجعه بار خواند.

این درحالی است که تیم بایدن معتقد است، ترامپ با آنها برخورد غیرحرفه‌ای انجام داده است.