فرهنگ و هنر

کتابخانه‌ای با ۲ هزار جلد کتاب در روستای چمن ولسوالی یکه ولنگ افتتاح شد

شماری از جوانان ولسوالی یکاولنگ نمبر ۱ ولایت بامیان کتابخانه‌ا‌ی را زیر نام «کاتب» در ساحه چمن این ولسوالی ایجاد کرده‌اند.

عباس یکی از موسسان این کتابخانه، گفت: «ما این کتابخانه را با هدف ترویج کتابخوانی و تشویق مردم به مطالعه و آموزش ایجاد کردیم.»

محمد عطا حجتی یکی دیگر از باشندگان محل در این باره گفت: «آنان حدود ۴ ماه قبل کمپاین جمع‌آوری کتاب را آغاز کردیم و موفق شدیم که بیش از ۲ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف را از ولایت‌های بامیان، کابل، هرات و بلخ جمع‌آوری کنیم.»

او ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این کتابخانه سطح آگاهی مردم بالا برود و اندک نیازمندی‌های مردم در بخش منابع معلومات رفع گردد.

آقای حجتی اضافه کرد: «مردم این ساحه به خواندن کتابخانه علاقه بیشتری دارند. برای مثل در یک ماه گذشته ۴۸۵ نفر برای امانت گرفتن کتاب و مطالعه به این کتابخانه کاتب مراجعه کرده‌اند.»

ملکه عادلی یکی از باشندگان یکاولنگ می‌گوید که ایجاد چنین کتابخانه‌ای در این ولسوالی بسیار خوشحال کننده است. چون بعد از چهارونیم ماه انتظار افتتاح شده و تعدادی کتاب از ولایات مختلف جمع آوری شده است.»

او که فعلا از رفتن به دانشگاه باز مانده است، ایجاد این کتابخانه را باعث ایجاد انگیزه می‌داند و امیدوار است که بتواند با مطالعه اطلاعات خود را افزایش دهد.

روستای چمن ۱۰کیلومتر از مرکز ولسوالی یکاولنگ فاصله دارد و مردم محلی آن دسترسی محدود به کتاب دارند، به گفته مردم محل با تاسیس این کتابخانه نیازمندی شاگردان و فرهنگیان اندکی رفع خواهد شد.