جهان

درگیری میان پولیس پاکستان و حامیان عمران خان، یک کشته بر جای گذاشت

در پی درگیری میان نیروهای پولیس پاکستان و هواداران عمران، خان نخست وزیر پیشین آن کشور در شهر لاهور، یک تن کشته و چندین تن دیگر زخمی شده‌اند.

حزب عمران خان یا تحریک انصاف گفته‌است که فرد کشته شده، یکی از هواداران خان بوده‌است.

بر بنیاد گزارش رویترز، درگیری روز گذشته در شهر لاهور زمانی رخ داد که پولیس پاکستان مانع برگزاری گردهمایی پیش از آغاز کارزارهای انتخاباتی شد. پولیس برای متفرق کردن هواداران عمران خان، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

خان سپس در یک پیام دیداری که از سوی حزب تحریک انصاف پاکستان منتشر شد، گردهمایی را لغو کرد.

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان گفت: «پیش از همه می‌خواهم به همه کارگرانم که به خیابان‌هایی که گلوله باران (گاز اشک‌آور) جریان دارد، آمده‌اند، بگویم، لطفن این (گردهمایی اعتراضی) را متوقف کنید. تجمعی را که برنامه‌ریزی کرده بودیم، ما دیگر ادامه نمی‌دهیم. من متاسفم که می‌گویم هدف از این همه اقدام دولت این است که به هر طریقی انتخابات را به تعویق بیندازد. هدف گسترش هرج و مرج است. به همین دلیل به کارگرانم می‌گویم که تجمع را متوقف کنند. ما دیگر تجمع نمی‌کنیم.»

از سویی هم، امیر میر وزیر اطلاعات ولایتی پنجاب گفته‌است که حامیان آقای خان بر پولیس زمانی که دستور متفرق شدن داده شد، حمله کردند.

میر افزود که دست‌کم هفت مأمور پولیس زخمی شده و دوازده عضو حزب عمران خان بازداشت شده‌اند.

حزب تحریک انصاف ادعا کرده‌است که یکی از هوادارانش در این درگیری‌ها کشته شده‌است. تحریک انصاف نوار دیداری را از گریه‌ی رهبران این حزب در کنار جسد این مرد نیز منتشر کرده‌است.

سردار بیشین سینگ، هوادار حزب تحریک انصاف پاکستان گفت: «می‌دانید که افراد مُسن، زنان و کودکان در این تجمع اشتراک کرده‌ بودند. در واقع، عابران عادی در جاده‌ها نیز آسیب دیدند؛ اما چه آنها به پرتاب گاز اشک آور متوسل شوند یا شلیک گلوله، مردم پاکستان شانه به شانه با عمران خان ایستاده‌اند، تمام کشور در کنار او ایستاده اند. اکنون هیچ چیز برای ما فرقی نمی‌کند.»

عمران خان که سال گذشته با رأی عدم اعتماد از سوی پارلمان پاکستان بر کنار شد، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌است.

اما شهباز شریف، نخست وزیر کنونی پاکستان، این درخواست را رّد کرده و اعلام کرده‌است که انتخابات بربنیاد برنامه در اواخر سال جاری برگزار خواهد شد.