افغانستان

وزیر مالیه طالبان استعفا کرد

دو منبع معتبر در میان طالبان در گفت‌وگوهای جداگانه با آمو تایید کردند که هدایت‌الله بدری، وزیر مالیه طالبان از سمتش کنار رفته است.

این منابع به آمو گفتند که آقای بدری به دلیل اختلاف با هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، استعفا داده است. طالبان تا کنون به گونه‌ی رسمی در این مورد چیزی نگفته‌اند.

 بلال کریمی معاون سخن‌گوی طالبان و احمدولی حقمل، سخن‌گوی وزارت مالیه این گروه به تماس‌های آمو پاسخ ندادند.

هدایت بدری که بیشتر در میان طالبان با نام گل آغا اسحاق‌زی معروف است، از نزدیک‌ترین افراد به ملا محمد عمر، بنیانگذار تحریک طالبان بوده است. آقای بدری بیش‌تر مسئولیت جمع‌آوری منابع مالی برای جنگجویان طالبان را بر عهده داشته است. آقای بدری که سال‌ها کنترل منابع مالی طالبان را برعهده داشت، تبدیل به یکی از قدرتمندترین چهر‌ه‌های طالبان شده بود.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان به آمو گفت که اختلاف میان سرانِ طالبان و گل‌آغا اسحاق‌زی، پس از مرگ ملامحمد عمر و جانشینی ملامحمد اختر منصور به عنوان رهبر طالبان، بروز کرد.

به گفته‌ی آقای نبیل «شماری از سران طالبان با تعین شدن ملا محمد اختر منصور به عنوان رهبر مخالف بودند چون فکر می کردند که ملا منصور در قتل ملا عمر دست داشته است.»

او در ادامه گفت که گل‌آغا اسحاق‌زی، با امکانات مالی دست داشته خود در تعین ملااختر محمد منصور به عنوان جانشین ملامحمد عمر  نقش کلیدی داشته‌است.

نبیل در  ادامه گفت: «چون طالبان پول خود را در سیستم بانکی نمی گذاشتند و تمامی پول قاچاق در اختیار او قرار داشت. گل‌آغا اسحاق‌زی به بسیاری از اعضای شورای علما که در تعیین ملا اختر منصور نقش داشتند، پول گزاف داده بود. حالا شاید این پول‌ها مصرف شده باشد یا این‌که او دیگر نخواهد ادامه دهد. فکر می کنم اختلاف آن‌ها بالای مسایل مالی باشد چون اختلاف فکری ندارند».

هدایت‌الله بدری یا گل آغا اسحاق‌زی، باشنده‌ی اصلی ولسوالی میوند قندهار است. او در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، مسوولیت اکمالات تهجیزاتِ نظامی برای جنگ‌جویان طالبان را بر عهده داشت.  بر بنیاد گزارش وزارت مالیه ایالات متحده امریکا آقای بدری در سال ۱۳۸۵ هجری خورشیدی، مسوولیت جمع‌آوری «زکات» برای افراد انتحاری و تمویل خانواده‌های آنان در بلوچستانِ پاکستان را به عهده داشته است.

وزارت مالیه ایالاتِ متحده در سال ۱۳۸۹ خورشیدی با پخش خبرنامه‌ی گفته بود که سه تن از اعضای گروهِ طالبان را در فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده‌است.

در خبرنامه‌ی این وزارت آمده بود که نصیرالدین حقانی، گل آغا اسحاق‌زی (هدایت الله بدری) و امیر عبدالله، شامل این فهرست بودند.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، در آن زمان گفته بود که آنان را به دلیلِ جمع‌آوری کمک‌های مالی برای جنگ‌جویان طالبان تحریم کرده‌است.

طالبان پس از به قدرت رسیدن‌شان در افغانستان، در ۱۶ سنبله ۱۴۰۰ هجری خورشیدی، فهرست اعضای کابینه‌ی خود را پخش کردند که در آن فهرست گل‌آغا اسحاق‌زی یا هدایت‌الله بدری، به عنوان وزیر مالیه طالبان گماشته شد.

هدایت‌الله بدری، نخستین عضو ارشد کابینه‌ی طالبان است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، از مقامش کناره گیری کرده‌است. تاکنون دلیل اصلی این کناره‌گیری روشن نیست.