افغانستان

انتقال ۲۹۰ معتاد برای درمان از نیمروز به قندهار

مسولان محلی طالبان در نیمروز می‌گویند که ۲۹۰ تن از معتادان موادمخدر را به قندهار انتقال داده‌اند.

طالبان در حالی از انتقال و درمان ۲۹۰ تن از معتادان ولایت نیمروز به قندهار خبر می‌دهند که باشندگان شهر زرنج از افزایش معتادان بر روی جاده‌های شهر زرنج شکایت دارند.

محمد ۳۵ ساله یکی از جوانانی است که از ۱۵ سال به این سو به مواد مخدر معتاد شده است. او در جریان روز ساعت‌ها در میان زباله‌ها به دنبال جمع آوری زباله ها است تا با فروش ان  مواد مخدربخرد.

اکنون محمد می‌خواهد که ترک اعتیاد کند.

او می‌گوید: «از ۱۰ سالگی مصرف تریاک را در ایران شروع کردم. در ایران مصروف کارهای شاقه بودم. از ایران که رد مرز شدم، در نیمروز مرکز ترک اعتیاد وجود نداشت و دوباره به مواد مخدر آغشته شدم.»

حبیب شش سال پیش از ایران رد مرز شد اما خانواده‌اش در ایران هستند.

او می‌گوید که بیکاری او را معتاد ساخت.

حبیب ادامه داد که پارسال معتادان را در نیمروز برای درمان گردآوری کردند اما در آنجا با قنداق تفنگ لت‌وکوب می شد.

حبیب در رابطه با وضعیت مراکز ترک اعتیاد گفت: «در کمپ ما را گرسنه نگاه می‌داشتند و می‌زدند. من معتادانی می‌شناختم که از شدت جراحت و گرسنگی از دنیا رفتند.»

ریاست صحت عامه طالبان در نیمروز می‌گوید که ۱۲ هزار تن در نیمروز معتاد به مواد مخدر استند که در وضعیت ناگواری به سر می برند.

حمیدالله بلوچ، فعال مدنی در نیمروز می‌گوید که بی‌کاری روز افزون، زمینه‌ی افزایش اعتیاد به مواد مخدر را در جوانان را فراهم ساخته‌است و هر روز این مشکل در کشور فراگیرتر می‌شود.

او با انتقاد از عمل‌کرد طالبان در قبال معتادان می‌گوید: «شهر زرنج اکنون خانه‌ی معتادان است. طالبان به‌جای اینکه زمینه‌ی تداوی معتادان را در همین ولایت مساعد سازند، عده‌ای محدود را برای تداوی به قندهار برده‌اند.»

شفاخانه ترک اعتیاد نیمروز از یک و نیم سال بدینسو  به علت نبود بودجه غیرفعال شده است. علاوه بر آن اردوگاه درمان معتادین نیز که توسط بازرگانان در  حکومت پیشین ساخته شده بود پس از تسلط طالبان غیر فعال شد.