جهان

عربستان سعودی: ۵ میلیارد دالر به بانک مرکزی ترکیه واریز کردیم

عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور ۵ میلیارد دالر را به بانک مرکزی ترکیه واریز کرده است. احتمالأ این پول به انقره در راستا حفظ ارزش پول لیره که به شدت آسیب دیده است کمک خواهد کرد.

پادشاهی عربستان این خبر را در یک بیانیه از طریق رسانه‌های دولتی خود اعلام کرد و آن را «قدمی در راستای تقویت روابط و نزدیکی تاریخی میان پادشاهی عربستان و جمهوری ترکیه و مردم برادرش» توصیف کرد.

گفته می‌شود که این پول از طریق صندوق توسعه عربستان تامین شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی ترکیه «آناتولی» از این سپرده قدردانی کرده و گفت که این نشان دهنده «حمایت قوی پادشاهی عربستان از مردم ترکیه و اعتماد این کشور به آینده اقتصادی ترکیه» است.

این خبرگزاری در ادامه نوشته است: «این سپرده از رشد اقتصادی و اجتماعی ترکیه حمایت خواهد کرد، از این سپرده به منظور حل مشکلات اقتصادی استفاده خواهد شد».

این موضوع بیانگر تغییر شگرف مثبت در رابطه میان این دو کشور پس از سالها تنش به خصوص پس از قتل جمال خاشقچی خبرنگار عربستانی ضد حکومت عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول است.

گذشته از این، پول واریز شده می‌تواند به اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو کمک کند.

ترکیه حتی قبل از زلزله ۶ فبروری نیز با یک بحران اقتصادی شدید ناشی از تورم بالا گرفتار بود که با وجود زلزله و آسیب‌های عمیق آن این بحران بدتر نیز شده است.