جهان

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه؛ قلیچ‌دار اوغلو رقیب اردوغان شد

سرانجام پس از بحث و چانه‌زنی‌های فراوان «میزه شش نفره» یا احزاب اصلی اپوزیسیون ترکیه بر سر یک نامزد مشترک به توافق رسیدند. آنها «کمال قلیچ‌دار اوغلو» رهبر اصلی ترین حزب اپوزیسیون ترکیه «جمهوری خواه خلق» را به عنوان نامزد خود برگزیدند.

احزاب اصلی اپوزیسیون ترکیه در سال ۲۰۱۸ به توافق رسیدند تا برای از پیش رو برداشتن اردوغان و برپایی دوباره نظام پارلمانی در این کشور به طور موقت با هم متحد شوند و از تقسیم شدن رای جلوگیری کنند.

آنها با این میکانیزم در سال ۲۰۱۹ در انتخابات شهرداری ۳ شهر بزرگ ترکیه استانبول، انقره و ایزمیر موفق شدند، برای اولین بار از سال ۲۰۰۰ بدین سو حزب عدالت و توسغه اردوغان را شکست دهند.

هرچند آنها در یک سال گذشته در توافق بر سر یک نامزد مشترک به مشکل برخورده بودند و اختلافات آنها تا نزدیکی فروپاشی ائتلاف آنها پیش رفت.

کمال قلیچ‌دار اوغلو ۷۴ ساله و رهبر قدیمی‌ترین حزب ترکیه؛ حزب ملی گرا و سکولار؛ جمهوری خواه خلق است.

قلیچ‎‌دار اوغلو به دلیل شباهت ظاهری به «کمال گاندی» مشهور است. او در سال ۲۰۱۰ به سمت رهبری حزب جمهوری خواه خلق انتخاب شد.

جمهوری خواه خلق که بزرگترین حزب سکولار در ترکیه است توسط «مصطفی کمال اتاترک» در سال ۱۹۲۳ بنیان گذاری شد.

این حزب یک حزب ملی گرا، سکولار، و طرفدار پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و نزدیکی این کشور با غرب است.

ترکیه که با بحران اقتصادی شدید ناشی از تورم و زلزله های ویرانگر دست و پنجه نرم میکند، در ۱۴ ماه می شاهد یکی از مهمترین انتخابات‌های تاریخ معاصر خود خواهد بود.

رجب طیب اردوغان که از سال ۲۰۰۰ چه به
عنوان نخست وزیر و چه به عنوان رئیس جمهور فرد اول ترکیه بوده است میخواهد یک بار دیگر در سایه تورم ۸۵ درصدی و نصف شدن ارزش لیره، برای ۵ سال دیگر در قدرت بماند.

نظر سنجی‌ها حکایت از رقابت نزدیک میان اردوغان و قالیچ‌دار اوغلو دارد.