افغانستان

ایران ۲۶۰ شهروند افغانستان را از زندان رها و به طالبان تحویل داد

شیرمحمد عمار، رییس روابط خارجه طالبان در هرات به آمو گفت که قرار است ایران ۱۹۰۰ شهروندان افغانستان را که در زندان‌های این کشور محبوس هستند، آزاد و به افغانستان بفرستد.

از این میان امروز ۲۶۰ تن به شمول ۲۰ زن از سوی حکومت ایران در مرز اسلام قلعه به طالبان سپرده شدند. این زندانیان به جرم‌های گوناگون از جمله قاچاق مواد مخدر در ایران زندانی بودند و حتی شماری به اعدام محکوم شده‌اند.

شیرمحمد عمار، رییس ارتباط خارجه طالبان در هرات گفت: «این زندانیان براساس توافقنامه از بند آزاد و قرار است مدت حبس باقی مانده‌شان را در زندان‌های افغانستان سپری کنند.»

این مقام طالبان به آمو گفت که در میان ۱۹۰۰ زندانی که قرار است ایران به طالبان بسپارد، ۴۰۰ تن آن‌ها از سوی دادگاه‌های ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

محمد نبی خلیل، رییس طالبان برای زندان هرات به آمو گفت که این شهروندان افغانستان که در ایران زندانی بودند اکنون به زندان هرات منتقل می‌شوند و پس از آن طالبان درباره سرنوشت آنان تصمیم خواهند گرفت.

او ادامه داد: «زندانیان ابتدا به زندان ولایت هرات انتقال داده می‌شوند و پس از آن مقامات مرکزی در باره سرنوشت شان تصمیم خواهند گرفت.»

خلیل تاکید کرد که هم اکنون حدود ۱۷۰۰ زندانی در ولایت هرات وجود دارد که برای زندانیان تازه انتقال یافته نیز محل نگهداری درنظر گرفته شده است.

نعیم سلطانی باشنده ولسوالی غوریان هرات که به اتهام انتقال و فروش مواد مخدر محکوم به ۳۰ سال زندان شده بود، یکی از کسانی این زندانیان است.

نعیم سلطانی ادامه داد: «در سال ۱۳۹۸ من را گرفتند. چهار سال در ایران بندی بودم. دوستم را اعدام کردند. جرم من هم اعدام بود اما ۳۰ سال حبس آمد بالایم، اما حالا خیلی خوشحالم که ما را به افغانستان آوردند. چهار سال می‌شود از خانواده خود خبر و اطلاع ندارم و از طالبان می‌خواهم باقی مانده حبس ما را ببخشند.»

غلام رسول باشنده دیگر هرات که از زندان ایران به افغانستان منتقل شده است از مشکلات و برخورد نامناسب در زندان های تهران شاکی است: «سه سال بود که زندان تهران بودم و ۳۰ سال حبس خورده بودم. واقعا خیلی برای ما سخت می‌گذشت هر حرف بد به ما می‌زدند و هم ما را لت و کوب می‌کردند اما حالا که ما را به افغانستان انتقال دادند فکر میکنم که به خانه خود آمدم.»

فضل محمد حقانی سرپرست طالبان برای سفارت افغانستان در ایران که برای دریافت این زندانیان به مرز اسلام قلعه آمده بود گفت که ایران از روی حسن نیت شهروند افغانستان را که در این کشور زندانی بودند، به طالبان تحویل داده است.

او گفت که بر بنیاد آمارها ۶۰۰۰ شهروند افغانستان به اتهام‌های گوناگون در زندان‌های ایران زندانی هستند.