بازرگانی

یک هیأت بازرگانی ایرانی، نمایش‌گاه دایمی آن کشور را در کابل افتتاح کرد

بزرگ‌ترین مرکز بازرگانی و نمایش‌گاه دایمی ایران در افغانستان، روز یک‌شنبه در منطقه‌ی پروان دومِ شهر کابل گشایش یافت. این مرکز در ۱۱ طبقه ساخته شده و در آن کالاهای بازرگانی ایران در بخش‌های گوناگون به فروش می‌رسد.

ما می‌خواهیم از ایران فن‌آوری وارد کنیم

نورالدین عزیزی، سرپرست وزیر صنعت و تجارت طالبان در مراسم گشایش این مرکز گفت: «توقع ما از کشور دوست ایران این است که بتوانیم در قدم اول بیلانس (توازن) تجارت خود را برابر کنیم و مجوز صادرات کالاهای افغانستان را به ایران بگیریم.»

او ادامه داد که ما می‌خواهیم بیش‌تر از ایران فن‌آوری وارد افغانستان شود.

در همین حال، سفارت ایران در کابل در توییتر خود نوشته‌است: «مرکز تجاری و نمایشگاه دایمی ج.ا.ایران در کابل، به‌خاطر برداشتن یک گام اساسی جهت توسعه‌ی روابط بازرگانی ایران و افغانستان افتتاح شد. این مرکز مکانی برای آشنایی بازرگانان افغانستان با کالاها و محصولات ایرانی خواهد بود.»

ورود هیأت بازرگانی ۲۰ نفری ایران به کابل

این درحالی است که یک هیأت بازرگانی ۲۰ نفری از ایران نا وقت روز شنبه به کابل آمد.

اعضای هیأت بازرگانی ایران می‌گویند که در حال حاضر کار ثبت نام ۳۰ تا ۴۰ شرکت برای حضور در این نمایش‌گاه به پایان رسیده و این روند ادامه دارد.

محمد صادق قناد زاده، یکی از اعضای هیأت ایرانی گفت: «افغانستان یکی از شرکای راه‌بردی کشور ما است که روابط دیرینه‌ی تأریخی و فرهنگی و علاقه‌های خاص مذهبی و اجتماعی با کشور ما دارد. یکی از نقایص جدی ما در تعاملات‌ مان با افغانستان خصوصن بعد از تغییر و تحولاتی که در افغانستان به وجود آمده، نبود مرکز تجاری فعال در این کشور است.»

رسانه های ایرانی نوشته‌‎اند که این مرکز، صادرات ایران به افغانستان را افزایش خواهد داد و فصل نوینی از روابط اقتصادی میان دو کشور را باز خواهد کرد.

پیش‌تر محمد رضا مودودی، معاون توسعه‌‌ی صادرات سازمان توسعه‌‌ی تجارت ایران گفته بود که ۶ مرکز بازرگانی ایران در کشورهای چین، عراق، افغانستان، سوریه، روسیه و جمهوری آذربایجان ایجاد می‌شود.

ایران و افغانستان برای تقویت روابط بازرگانی اراده‌ی جدی دارند

رضا نجاری، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز با بیان اینکه افغانستان جای‌گاه مهمی در سیاست خارجی ایران دارد، گفت: «حجم روابط تجاری میان ایران و افغانستان در ۱۰ ماه اول امسال (۱۴۰۱) یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر است و دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری، عزم و اراده‌ی قوی دارند.»

معاون سفارت ایران در افغانستان با اشاره به راه‌اندازی مرکز بازرگانی ایران در این کشور گفت: «ایجاد مرکز تجاری ایران در افغانستان، می‌تواند نقطه‌ی عطف در تأریخِ روابط اقتصادی دو کشور باشد.»

محمد یونس مهمند، رییس اتاق‌های تجارت افغانستان نیز با تأکید بر انجام همکاری مشترک ایران و افغانستان برای حل مشکلات بازرگانی و ترانزیتی گفت: «زمان آن رسیده‌است که هر دو کشور برای تقویت همکاری‌های اقتصادی، گام‌های عملی بردارند.»

حسین روستایی، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین شریک بازرگانی افغانستان است، گفت: «بزرگ‌ترین مرکز تجاری ایران در افغانستان، مسؤولیت شناسایی ظرفیت‌ها برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری، فرصت‌های سرمایه گذاری، بازاریابی، معرفی کالا‌های ایران و افغانستان، ارائه خدمات حقوقی و بانکی و پاسخ‌گویی به مطالبات شرکت‌ها درخصوص مسایل اقتصادی و تجاری را برعهده خواهد داشت.»

بربنیاد آمارهای رسمی طالبان، افغانستان در یک سال گذشته به ارزش ۲ میلیارد دالر از ایران کالا وارد کرده است که بربنیاد این، ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان شمرده می‌شود.

هفته پیش، ایران از دیپلمات‌های طالبان پذیرایی کرد و مسئولیت سفارت افغانستان در ایران به این گروه واگذار شد و فضل محمد حقانی در راس هیاتی راهی ایران شدند.