افغانستان

نگرانی باشندگان بادغیس از وجود مواد منفجر ناشده در این ولایت

شماری از باشندگان بادغیس از وجود مواد انفجاری و ماین‌های منفجر ناشده‌ی دوران جنگ‌ها در بسیاری از ولسوالی‌های این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که بقایای مواد منفجر ناشده هنوز هم جان مردم، به ویژه کودکان را تهدید و هر از گاهی از آنان قربانی می‌گیرد.

در تازه‌ترین مورد، دو کودک در منطقه «هغق» ولسوالی آب‌کمری ولایت بادغیس هنگامی که مشغول بازی‌ بودند، در نزدیک یکی از پاس‌گاه‌های نیروهای امنیتی پیشین، از اثر انفجار یک ماین باقی مانده از دوران جنگ‌، جان باخته‌اند.

دین محمد، یکی از باشندگان ولسوالی آب‌کمری بادغیس که از بستگان کودکان قربانی ماین است، به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «پوسته‌ی امنیتی دولت سابق در نزدیکی قریه‌ی ما است. بچه‌های کوچک برای بازی رفته بودند که در نزدیکی همین پوسته ماین منفجر شده و هر دو از بین رفته‌اند.»

این دو کودک، برادرزاده و پسر خاله‌ی دین محمد بوده‌اند.

دین محمد می‌افزاید که در اطراف بسیاری از پاس‌گاه‌های امنیتی نظام پیشین در این ولایت، ماین‌های منفجر ناشده از گذشته برجای مانده‌است که در صورت پاک‌ نشدن این مناطق از وجود ماین‌ها، خطر مرگ مردم، به ویژه کودکان را تهدید می‌کند.

فیض محمد، یکی از باشند‌گان دیگر ولسوالی آب‌کمری نیز با ابراز نگرانی از تکرار روی‌دادهای ناشی از انفجار ماین‌های باقی مانده از گذشته می‌گوید: «ما انتظار داریم تا دولت یا موسسات ماین پاکی مناطق و قریه‌جاتی را که مشکوک به مواد انفجاری است یا نزدیک پوسته‌های امنیتی نظام سابق است و در آن ماین وجود دارد، پاک‌سازی کنند تا خُرد و بزرگ ما بدون کدام خطری گشت‌وگذار کنند.»

باشندگان بادغیس هم‌چنان می‌گویند که با ختم جنگ در این ولایت، هیچ نهادی برای آنان در مورد خطرهای ماین و مواد انفجاری آگاهی‌دهی نکرده‌است و کودکان آنان بیش‌تر در خطر ماین‌های جاسازی شده قرار دارند.

هر چند نهادهای گوناگون چون مؤسسه‌ی هلو ترست و هیلپ برای آگاهی‌دهی و خنثا کردن ماین‌های منفجر ناشده در بادغیس و سایر ولایت‌های کشور فعالیت می‌کنند؛ اما با آن هم بسیاری از مردم و کودکان در مورد خطرها و علایم ماین و مواد منفجر ناشده آگاهی ندارند.

یکی از مسؤولان در مؤسسه‌ی هلپ در بادغیس که نمی‌خواهد نامش گرفته شود، به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «ما به مردم ولسوالی‌های جوند، بالامرغاب، قادس و قریه‌های دیگر در مورد خطرات ماین و محافظت از خودشان صحبت و آگاهی‌دهی کردیم تا اندازه‌ای که اکنون مردم و اطفال در این مورد می فهمند.»

این مسؤول مؤسسه‌ی هلپ هم‌چنان می‌گوید که آنان تلاش دارند تا بتوانند برای بیش از ۱۰ هزار خانواده در بخش های مختلف این ولایت در باره‌ی خطرهای ماین و مواد انفجاری آگاهی‌دهی کنند.

وی از کودکان و خانواده‌های شان می‌خواهد تا در صورت مشاهده‌ی موارد مشکوک، به ویژه ماین و مواد انفجاری به آن دست نزنند، آن را کش و به جای دیگری منتقل نکنند؛ زیرا خطر انفجار و وجود دارد و سبب کشته و زخمی شدن انسان‌ها می‌شود.

با این حال طالبان در ولایت بادغیس می‌گویند که در تلاش هستند تا بتوانند ساحاتی را که در آن خطر ماین وجود دارد، توسط تیم ماین روبی فرماندهی امنیه‌ی این ولایت پاک‌سازی کنند.

یک مسؤول طالبان به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «ما از مردم خود می‌خواهیم، در ساحاتی که مواد انفجاری و ماین‌ها یا موارد مشکوک را می‌بینند، عاجل به ما خبر بدهند تا پیش از انفجار آنها را خنثا کنیم.»

بربنیاد معلومات مسؤولان و باشندگان بادغیس از زمان حاکمیت طالبان تاهنوز در این ولایت، نزدیک به ۱۰ کودک بین هفت تا ۱۸ سال قربانی انفجار ماین‌های باقی مانده از دوران جنگ گردیده و شماری نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال، کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در تازه ترین توییت خود با نشر تصویری از یک قربانی ماین در ولایت بدخشان گفته‌است که ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در افغانستان، سالانه جان هزاران تن را به خطر می‌اندازد.