جهان

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا اجازه مسدود سازی تیک‌تاک را صادر کرد

عکس از رویترز

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا با تائید کردن لایحه‌ای به رئیس جمهور بایدن اجازه تشدید بررسی‌ها و حتی مسدود سازی اپلیکیشن چینی تیک‌تاک را داده است.

با نهایی شدن این لایحه دولت بایدن حق مسدود سازی تیک‌تاک و نرم افزارهای دیگری که تهدید امنیتی تلقی می‌شوند را خواهد داشت.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا که خود این لایحه را پیشنهاد کرده؛ تیک‌تاک را یک تهدید «جدی» برای امنیت ملی امریکا تلقی کرده است.

او گفت: هر کسی که تیک‌تاک را در گوشی خود دانلود داشته باشد به حزب کمونیست چین اجازه دسترسی به همه اطلاعات شخصی‌اش را می‌دهد، این (تیک‌تاک) یک بالون جاسوسی در گوشی‌های آنها است.

هرچند مکانیزم ممنوع سازی تیک‌تاک تاکنون روشن نشده است، اما این لایحه به بایدن این اجازه را می‌دهد تا هرگونه تراکنش مربوط این برنامه را در سراسر ایالات متحده ممنوع سازد که عملأ استفاده و دانلود این برنامه را ناممکن می‌کند.

از سوی دیگر دموکرات‌ها که با این لایحه مخالفت کرده‌اند، می‌گویند که هنوز نیاز به بحث و بررسی بیشتر در این مورد وجود دارد.

سازمان‌های آزادی مدنی امریکا استدلال می‌کنند که این لایحه در مغایرت با قانون اساسی امریکا است.

قبل از اینکه این لایحه به میز رئیس جمهور بایدن برسد باید ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس در سنا که در کنترل دموکرات‌ها است رای بیاورد.

در هفته‌های اخیر امریکا، کانادا و اتحادیه اروپا نصب تیک‌تاک را بر روی گوشی‌های دولتی ممنوع کرده‌اند.

تاکنون تنها هند و طالبان تیک تاک را به طور کلی ممنوع کرده‌اند.