افغانستان

باشندگان ولسوالی خوست بغلان: طالبان «به بهانه‌های مختلف» وارد خانه‌های مردم می‌شوند

شماری از باشندگان ولسوالی خوست ولایت بغلان در شمال کشور از بازرسی خانه به خانه توسط طالبان انتقاد می‌کنند و می‌گویند افراد این گروه «به بهانه‌های گوناگون» وارد خانه مردم می‌شوند.

آنان می‌گویند که طالبان هنوز هم در شماری از ولسوالی‌های ولایت بغلان به بهانه‌های مختلف وارد خانه‌های مردم می‌شوند و این کار طالبان باشنده‌های ولایت بغلان را نگران ساخته است.

در تازه‌ترین مورد باشندگان روستاهای خوش دره، شاقشک، هزاره بای، چاکر و میان‌ده ولسوالی خوست که از این کار طالبان به ستوه آمده‌اند با هزاران ترس و هراس دل به دریا زده و حاضر شده‌اند پرده از این ظلم طالبان بردارند.

آنان می‌گویند که طالبان خانه‌هایشان را به منظور پیدا کردن افراد جبهه مقاومت بازرسی کرده اما هیچ شواهد و اسنادی که نشان دهد، آنان با مقاومت همکاری دارند، پیدا نکرده‌اند.

یکی از باشندگان دره خوش دره این ولسوالی که از ترس طالبان نخواست نامی از وی گرفته شود به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: طالبان روز بیش از ۲۲ روستا را در این دره  جستجو کرده اند و همه را زیر نظر دارند.

او افزود که طالبان هرکسی را که مواد مورد نیاز به خانه‌اش بیاورد، مورد بازپرس قرار می‌دهند.

محمد صدیق باشنده همین دره که از بازار ولسوالی برای خانه خود یک مرغ و یک بوری برنج خریده بود، می‌گوید که طالبان شب هنگام وارد خانه او شدند و  او را به رابطه داشتن با جبهه مقاومت متهم ساختند.

یکی از نزدیکان محمد صدیق می‌گوید: طالبان آشپزخانه و تمامی بخش های خانه محمد صدیق را بررسی کردند و او را در برابر چشمان خانواده‌اش لت و کوب کردند.

او ادامه داد: تا صبح در هوای سرد روی او آب پاشیدند و لت‌وکوب کردند تا هنگامی که باشندگان محل و ریش سفیدان میانجی گری کردند و او را نجات دادند.

باشندگان ولسوالی خوست بغلان می گویند که جستجوی خانه به خانه  بسیاری از باشندگان این ولسوالی را نگران ساخته و آنان از ترس طالبان حتی نمی‌توانند مای حتاج خانواده‌شان را از بازار خریداری کرده و به خانه بیاورند.

حالا قصه غلام صدیق به گوش همه رسیده و ترس همه جا را فرا گرفته است.

شماری از باشندگان ولسوالی خوست وابستگان طالبان را به شیطنت و خبر چینی برای این گروه متهم می سازند.

آنان می‌گویند که چند پیش به همین دلیل طالبان خانه عبدالله یکی از باشندگان این ولسوالی را بازرسی کردند. به گفته آنان خانه و شغل تک تک باشندگان روستاهای این ولسوالی توسط افراد وابسته به طالبان زیر نظر گرفته شده و آنها مردم را تحقیر و توهین کرده و همه چیز را به بالادستی‌هایشان گزارش می‌دهند. 

یک منبع که نخواست نامی از وی در این گزارش گرفته شود گفت: زمانی که طالبان به خانه‌های مردم وارد می شوند از کندوی آرد گرفته تا بکس لباس زنان را جستجو می‌کنند.

 این بازرسی‌ها نه تنها در این ولسوالی بل در سه ولسوالی اندراب و شماری از روستا های تاجک نشین ولسوالی های دیگر نیز گاه و ناگاه جریان دارد.