بازرگانی

 نارضایتی دکان‌دارانِ بامیان از انتقال به بازار شهر نو

شماری از اصناف که به بازار شهرنو ولایت بامیان انتقال یافته‌اند، از وجود مشکلات در این بازار شکایت می‌کنند.

سه ماه پیش بود که شهرداری بامیان همه دکان‌هایی را که مواد تعمیراتی داشتند، از بازار قدیمی به بازار شهرنو انتقال دادند؛ موضوعی که انتقادهایی را به همراه داشته‌است.

حسین حسینی، یکی از دکان‌داران شهر نو می‌گوید: «من یک ماه می‌شود که در اینجا دکان دارم. انتقال ما به شهر نو اشتباه بود. به دلیل نبود کار، اقتصاد مردم خوب نیست. با انتقال به شهر نو، همه دکان‌داران ضرر مالی کرده‌اند.»

او ادامه داد: «ما روزانه در بازار کهنه مشتری بیش‌تر داشتیم؛ اما حالا قیمت بودن کرایه‌ی موتر که رفت‌وآمد فی نفر ۴۰ افغانی می‌باشد، روی درآمد ما تأثیر منفی گذاشته‌است.»

روح‌الله، یکی دیگر از دکان‌داران شهر نو نیز می‌گوید: «هرچند بازار به اینجا انتقال یافته؛ اما هنوز بازار سیاه جریان دارد. ما از شهرداری تقاضا داریم که بازار سیاه را از بین ببرد تا مشتری‌ها همه‌ای ‌شان به اینجا بیایند.»

دکان‌داران شهر نو می‌گویند، هرچند که سه ماه می‌شود به این بازار منتقل شده‌اند؛ اما هنوز به آب آشامیدنی دست‌رسی ندارند و به‌خاطر تأمین برق هم با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

در همین حال محمد جواد نوری، مدیر املاک شهرداری ولایت بامیان گفت: «صنف مواد تعمیرات و وسایل برقی، به منظور از بین بردن ازدحام بازار غلغله به شهرنو منتقل شد. هم‌چنین سه صنف دیگر مثل موبایل فروشی، رخت فروشی و ظرف فروشی قرار است تا ۱۵ حمل ۱۴۰۲ انتقال داده شود.»

او در پاسخ به شکایت دکان‌داران گفت: «تهیه‌ی آب به‌ دوش مالکین مارکیت است و آنها باید خود آب را تهیه کنند.»

مسؤولان محلی در دوره‌ی جمهوریت تلاش کردند تا شماری از اصناف را در بازار غلغله به‌خاطر جلوگیری از ساخت‌وساز و حفظ ساحه‌ی سبز وادی بامیان، انتقال بدهند؛ ولی مؤفق نشدند؛ کاری که حالا طالبان آن را انجام داده‌اند.