افغانستان

نگرانی باشندگان هرات از درگیری‌های نظامی در شهر

جمعه شب، شهر هرات گواه یک انفجار و درگیری چند ساعته بود. طالبان ادعا می‌کنند که مهاجمان، افراد وابسته به گروه داعش بوده‌اند.

عبدالله انصاف، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در هرات ادعا می‌کند: «مهاجمان که تعداد شان شش تن به همراه یک زن بود، در یک ساختمان در منطقه‌ی کابلی‌ها، مربوطِ حوزه‌ی چهاردهم شهر هرات جابه‌جا شده بودند.»

او می‌افزاید که مهاجمان ساعت ۱۰ جمعه شب با طالبان درگیر شدند که پس از درگیری همه مهاجمان از پای در آمدند‌.

به گفته‌ی انصاف، در این درگیری، یکی از افراد طالبان زخم برداشت و دو میل کلاشینکوف، سه میل تفنگچه، یک پایه دوربین و ۱۵  تیلفون همراه مهاجمان به‌ دست افراد طالبان افتاد‌ه‌است.

سخن‌گوی فرماندهی پولیس هرات نیز مدعی شده است که این افراد قصد داشتند تا با جابه‌جایی خود، اهدافی را در ولایت هرات آماج قرار دهند.

حالا ادامه‌ی حمله‌ها در این ولایت، باشندگان هرات را نگران ساخته و آنها در این باره دیدگاه‌های متفاوت دارند.

احمد رشاد، باشنده‌ی هرات می‌گوید: «طالبان باید در این خصوص توجه داشته باشند و تلاش کنند. ما دیگر جنگ نمی‌خواهیم.»

عبدالباقی، باشنده‌ی دیگر هرات، اداره‌ی حاکم در افعانستان را ناتوان در امر تامین امنیت می‌داند.

او ادامه داد: «ما شاهد هستیم که از چند ماه به این طرف، چندین حمله است که در شهر هرات انجام می‌شود و ما را خیلی نگران کرده و حالا می‌گویند داعش است؛ در حالی که معلوم نیست که اینها کی هستند که جنگ می‌کنند، اگر به همین منوال پیش برود، جنگ بیش‌تر می‌شود و حکومت (طالبان) هم توان تامین امنیت را ندارد.»

در ۱۸ ماه تسلط طالبان در افغانستان، این چهارمین عملیات بر گروه داعش در ولایت هرات است که تنها سه عملیات در شش ماه پسین انجام شده‌است.

کارشناسان نظامی ادامه‌ی چنین حمله‌ها در افغانستان را نگران کننده دانسته و می‌گویند که افراد طالبان، نباید حمله‌های افراد نامعلوم را بدون تحقیق به نام داعش اعلام کند.

محمد نعیم غیور، کارشناس مسایل نظامی می‌گوید که ادامه‌ی این وضعیت نگران کننده‌است و باید انجام چنین حمله‌ها مهار شود.

این درحالی است که حمله‌های مشابهی در نقاط گوناگون افغانستان، به ویژه در شهر کابل رخ می‌دهد که طالبان آنها را به گروه داعش ربط می‌دهد.