جهان

اختلاف میان ائتلاف احزاب مخالف اردوغان

ائتلاف اپوزیسیون ترکیه که متشکل از ۶ حزب اصلی مخالف اردوغان است، روز جمعه پس از اینکه یکی از رهبران از حمایت از یک نامزد مشترک علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور خودداری کرد، در خطر فروپاشی قرار گرفت.

رهبران ائتلاف ۶ حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه که معروف به «میزه شش نفره» است، در انقره جهت انتخاب یک نامزد مشترک برای رقابت با رجب طیب اردوغان در انتخابات پیشرو تجمع کرده بودند، اما این ائتلاف پس از آنکه رهبر حزب خوب ترکیه (İyi Partisi) از حمایت کمال کالیچدروغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، سرباز زد، با بن بست مواجه شده است.

هر چند رهبران ۵ حزب دیگر این «میزه شش نفره» همه از کمال کالیچدروغلو، رهبر اصلی ترین حزب سکولار مخالف اردوغان برای رقابت با او در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری این کشور حمایت کردند، اما مرال اکشانر، رهبر حزب ملی گرا «خوب» ترکیه، مخالفت خود را با او اعلام کرده و پیشنهاد کرده است که یکی از میان اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول یا منصور یواش، شهردار انقره که هر دو آنها نیز عضو حزب خلق جمهوری خواه ترکیه هستند نامزد این ائتلاف باشد.

خانم اکشانر پس از این ملاقات به رسانه‌ها گفت: متاسفم که این را می‌گویم اما دیروز «میز شش نفره» با تصمیمش توانایی خود برای جلوه دادن اراده واقعی ملت ترک را از دست داد.

خانم اکشانر تأکید کرد که هرچند بالای حزبش فشار وارد شده تا با نامزدی کمال کالیچدروغلو، موافقت اما او به این خواسته تمکین نخواهد کرد.

اپوزیسیون سیاسی منشعب شده ترکیه بیش از یک سال است که نمی‌تواند بر سر نامزدی واحد به توافق برسد.

آنتونی اسکینر، تحلیل‌گر سیاسی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «رد کردن کالیچدروغلو از سوی آکشانر، ضربه‌ای جدی به چشم انداز انتخاباتی اپوزیسیون سیاسی ترکیه است، او در یک بشقاب انتخابات را به اردوغان هدیه داد.»

او تاکید کرد اپوزیسیون سیاسی ترکیه برای به حداکثر رساندن شانس خود برای پیروزی باید اختلافات خود را – حداقل به طور موقت – کنار بگذارند و به شدت برای به چالش کشیدن رئیس جمهور فعلی کار کنند.

در سال ۲۰۱۹ اپوزیسیون ترکیه اختلافات خود را کنار گذاشتند و در وظیفه واحد خلع کردن حزب اردوغان در انتخابات شهرداری متحد شدند و آنها در رقابت‌های شهرداری در سه شهر اصلی ترکیه – استانبول، انقره و ازمیر – پیروز شدند و هاله شکست ناپذیری سیاسی اردوغان را در هم شکستند.

آکشانر گفت که حزب او پیشنهاد کرده است که یک نامزد متحد باید بر اساس نتایج نظرسنجی عمومی تعیین شود و یا شهردار استانبول یا انقره به عنوان نامزد معرفی شوند.

مرال آکشانر که یک ملی‌گرای سرسخت و سخنوری ماهر است، یکی از معدود زنان برجسته در سیاست داخلی ترکیه است.

ترکیه سه ماه پس از زلزله ویرانگری که چندین استان را لرزاند و جان بیش از ۴۵ هزار نفر را گرفت، در ۱۴ ماه مه به انتخابات حساسی خواهد رفت.

اردوغان این هفته گمانه زنی‌ها مبنی بر به تعویق افتادن انتخابات به دلیل فاجعه زلزله را رد کرد و گفت که رای گیری طبق برنامه برگزار خواهد شد.