افغانستان

در یک ماه اخیر ۲۶ تن در افغانستان کشته شدند

در یک ماه اخیر ۲۶ تن به شمول زنان و کودکان در ۱۶ ولایت افغانستان به قتل رسیده اند.

بر بنیاد آمارهایی که آمو گردآوری کرده است، در جریان ماه فبروری میلادی، ۲۶ زن، کودک و مرد در ۱۶ ولایت کشور به گونه مرموز کشته شده اند.

بربنیاد آمار های آمو ۱۶ تن به شمول پنج مرد نیز خودکشی کرده اند.

این ۲۶ تن در ولایت‌هایی  بلخ، جوزجان، قندهار، پروان، بامیان، کابل، سرپل، لوگر، بادغیس، پکتیا، کاپیسا، بدخشان، فاریاب، دایکندی، کندز و غور کشته شدند.

بربنیاد آمارهای ارایه شده بیشترین قتل‌های مرموز درولایت های بلخ و بامیان رخ داده است.

از این میان هفت عضو یک خانواده به شمول زنان و کودکان در بلخ کشته شدند و ۵ جوان در بامیان به گونه مرموزی به قتل رسیدند، نابع گفتند برخی از جسدهای این افراد تکه-تکه شده بودند.

منابع در ولایت بلخ به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گویند که ۷ عضو یک خانواده به روز چهارم ماه فبروری سال روان میلادی در روستای «جرقلعه» ولسوالی چمتال این ولایت از سوی مردان مسلح به گلوله بسته شدند.

به گفته منبع تاهنوز علت و انگیزه این رویداد مشخص نشده و طالبان نیز کسی را در پیوند با این رویداد بازداشت نکرده است.

یک منبع در بامیان که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «در جریان ماه گذشته متاسفانه چندین جوان به شکل بسیار دردآوری کشته شده بودند و اجساد آنها یافت شد که جسد یک جوان در ساحه «دهن ککرک» مرکز بامیان ریزه ریزه شده بود، داخل بوجی یافت شد.»

او ادامه داد: «همچنان اجساد سه جوان که دو تن آنها برادر بودند از منطقه کوتل دندان شکن میان ولسوالی های کهمرد و سیغان یافت شد که به شکل بسیار بدی کشته شده بودند.»

یک منبع دیگر در ولایت سرپل که نخواست از او نیز نام برده شود به خبرنگار تلویزیون آمو گفت که یک جوان در روستای «فرشقان» ولسوالی سانچارک این ولایت نامزد و مادر نامزد خود را با چاقو کشت.

منبع افزود: «این جوان به خاطر اینکه نامزدش با کس دیگر رابطه جنسی داشته اقدام به قتل آنها کرده است. این جوان بعد از قتل فرار کرده و معلوم نیست که کجا است.»

بربنیاد آمارهای ارایه شده در پیوند با قتل‌های مرموز ۸ تن در ولایت‌ جوزجان، پروان، بادغیس، کاپیسا و پکتیا بازداشت شده اند و پرونده های آنان زیر پیگیری طالبان قرار دارند.

با این حال باشندگان برخی ولایت‌ها از افزایش قتل های مرموز ابراز نگرانی می‌کنند و طالبان را به کم کاری و بی توجهی متهم می کنند.

محمد انور یکی از باشندگان بادغیس به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «متاسفانه هر روز در شبکه های اجتماعی یا در رسانه ها می بینیم یا می‌شنویم که قتل‌های خطرناک صورت گرفته و اجساد توته توته پیدا شده‌، سر پریده پیدا شده، تمام اعضای یک خانواده به قتل رسیده و به هیچ کس رحم نکرده است. این واقعا نگران کننده است و طالبان هم با کسانی که مجرم هستند برخورد جدی نمی‌کنند ما امیدواریم که دیگر شاهد چنین حادثه‌های خطرناکی نباشیم.»

خبرنگار تلویزیون آمو به نقل از منابع مختلف علت و انگیزه برخی از قتل‌های مرموز را خصومت‌های قومی، خشونت‌های خانوادگی و مشکلات روانی عنوان کرده و علت برخی دیگر تا هنوز مشخص نشده است.

خبرنگار تلویزیون آمو به نقل از منابع در ولایت‌های مختلف کشور می‌گوید که احتمال قتل‌های مرموز در این ولایت‌های بیشتر از آمار ارایه شده باشد که تاهنوز رسانه‌ای نشده است.

در یک ماه گذشته ۱۱ زن و ۵ مرد خودکشی کردند

بنیاد اطلاعات گرد آوری شده از سوی خبرنگار تلویزیون آمو، در جریان ماه فبروری نیز ۱۱ زن و پنج مرد در برخی از ولایت‌ها به دلایل مختلف خودکشی کرده‌اند.

بربنیاد این آمار این زنان و مردان در ولایت‌های بدخشان، فاریاب، سرپل، بادغیس، جوزجان، کاپیسا، دایکندی، کندز، غور، بلخ و پروان خودکشی کردند.

منابع در این ولایت‌ها گفته‌اند که این زنان و مردان با سلاح، تناب و سقوط در داخل چاه آب به زندگی‌شان پایان دادند. علت این خودکشی ها بیشتر خشونت های خانوادگی و مشکلات روانی گفته شده است، به گفته منابع محلی تمامی این مشکلات درنتیجه ناداری و بیکاری در افغانستان به میان آمده است.

یک منبع در ولایت غور که نخواست نامی از او برده شود به خبرنگار تلویزون آمو می‌گوید که در تازه ترین مورد یک دختر جوان در منطقه «آهنگران» شهر فیروزکوه به دلیل ازدواج‌ اجباری دست به خودکشی زده است.

منبع افزود: «یک دختر جوان که پدر و مادرش می‌خواستند با کسی نامزد کنند و پسر به خواست دخترشان نبوده و دختر هم خودش را با استفاده از تناب حلق آویز کرده و جان باخته است.»

آمارها نشان می‌دهند که شمار قتل‌های مرموز و خودکشی‌های دختران و پسران در افغانستان رو به افزایش است و این موضوع نگران کننده است.