بازرگانی

نگاهی به خبر های مهم اقتصادی روز

درحالی که سازمان ملل متحد از یک بحران انسانی جدی در افغانستان خبر می‌دهد، طالبان از علاقه شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان خبر می‌دهند.

یک مقام سازمان ملل متحد: افغانستان در یک بحران انسانی جدی است

رامز الاکبروف، معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان، در یک نشست خبری در نیویارک گفت که در حال حاضر ۲۸ میلیون تن در افغانستان برای بقای خود به کمک نیاز دارند.

معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد آمار داده است که در ۱۸ ماه گذشته، تولید ناخالص داخلی افغانستان ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

سازمان ملل در سال روان میلادی به دنبال ۴.۶ میلیارد دالر کمک به مردم افغانستان است.

علاقه شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

معاون اقتصادی ریاست الوزرای طالبان می‌گوید که بسیاری از شرکت‌های خارجی، علاقمند سرمایه‌گذاری در افغانستان شده‌اند و ارزش این سرمایه‌گذاری‌ها به ۱۰ میلیارد دالر می‌رسد.

در توئیتر این معاونت نوشته شده است که بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های معادن، زراعت، انرژی، ترانسپورت و تشبثات کوچک و میانه انجام خواهد شد و در حال حاضر در برخی این سکتورها کار عملی آن آغاز شده است.

کابینه طالبان بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کرد

وزارت مالیه طالبان در توییتر خود نوشته است که سند بودجه برای توشیح به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان فرستاده شده است.

طالبان درباره سقف بودجه سال مالی ۱۴۰۲ جزییاتی ارایه نکرده است.

در سال ۱۴۰۱؛ ۲۳۱ میلیارد افغانی برای بودجه عادی و توسعه‌ای در نظر گرفته شده بود که از این میان ۲۸ میلیارد آن به بودجه توسعه‌ای و متباقی به بودجه عادی اختصاص یافت و افغانستان برای نخستین بار در دو دهه کمترین بودجه توسعه‌ای را تجربه کرد.

افزایش ۱۱ درصدی صادرات پاکستان به افغانستان در هفت ماه گذشته

بانک دولتی پاکستان (SBP) گزارش داده است که صادرات کالا و خدمات پاکستان به افغانستان در هفت ماه گذشته در مقایسه به صادرات زمان مشابه سال پار ۱۰.۵۸ درصد افزایش یافته است.

بربنیاد داده‌های بانک دولتی پاکستان، صادرات این کشور به افغانستان در ماه جولای به بیش از ۲۵۰ میلیون دالر میرسد.

رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که واردات افغانستان به پاکستان کاهش یافته است.