افغانستان

رابعه؛ پیرزنی که سرما و باران خانه اش را ویران کرد

سردی بی سابقه هوا در زمستان امسال خسارت مالی و جانی بسیاری برای مردم افغانستان به همراه داشته است. مردم ولایت نیمروز نیز در اثر سرمای بی‌سابقه و باران‌های سیل آسا خسارت زیادی دیده‌اند.

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی طالبان در زمستان امسال ۴۵ باشنده نیمروز جان خود را از دست دادند و بیش از۷ هزار مواشی نیز تلف شدند.

علاوه بر این باران‌های شدید در این ولایت خانه‌های زیادی را ویران کرد و خسارت زیادی به مردم وارد کرد.

رابعه غلجایی، زنی ۵۰ ساله‌ است او می گوید که همراه با همسر پیر و ۳ پسر بیمارش در روستای حاجی شریف، شهر زرنج با مرگ مبارزه می‌کند. او از طالبان و نهادهای کمک رسان می‌خواهد به آنان کمک کنند.

او به خبرنگار آمو می‌گوید که سرمای بی‌سابقه در نیمروز ۱۵ راس مواشی او را که تمام سرمایه‌اش بود از او گرفت و حالا با دستان خالی نمی‌داند که چه کند.

این زن رنج دیده درحالی که بغض گلویش را گرفته است ادامه داد: «خانه ما دروازه نداشت، باران آمد خانه بالای پایم چپه شد.  ۶ بز و ۹ بزغاله داشتیم که مردند و حالا هیچ چیز ندارم ما مردم غریب استیم. هیچ کس به ما کمک نکرده است.

ماهی هزار افغانی درآمد داریم

او درحالی که با پای لنگان راه می‌رود، سقف خانه‌های وارونه را نشان می‌دهد و می‌گوید که وقتی می‌خواست، برای بزها مواد خوراکی بدهد در اثر شدت باران سقف خانه بالای پای راستش فرو ریخت و پایش شکست. اما پول کافی برای تدوای ندارد.

رابعه با بیان اینکه یک انگشتر طلا داشتم که برای درمان پایم آن را فروختم گفت: داکتران می‌گویند که باید هرات بروی، اما پول ندارم. از دکان کوچه قرض‌دار هستم و دیگر روی خرید نسیه را از او ندارم.»

او می‌گوید: «یک پسرم در جنگ ولسوالی کنگ با انفجار ماین زخمی شد. پسر دوم من در مسیر زرنج با موتور تصادف کرد یک پایش شکست. پسر سوم من هم اختلالات روحی و روانی دارد ولی بازهم چوپان است و ماهانه ۱۰۰۰ افغانی مزد دارد. تمام درامد خانه ما از همین ۱۰۰۰ افغانی است.»

او با انتقاد از عملکرد موسسات خیریه و طالبان می‌گوید که سه بار متواتر جهت اخذ حکم والی طالبان با پای شکسته به دروازه مقام ولایت مراجعه کردم. اما اجازه ورود به من ندادند و با دستان خالی دوباره به قریه برگشته است.

حمیرا بلوچ یکی از فعالان مدنی در نیمروز از نحوه کمک رسانی به خانواده‌های متضرر به شدت انتقاد کرد و گفت: «سردی بی سابقه مردم نیمروز را بیشتر از سایر ولایات متضرر ساخت ولی کمتر مورد توجه و کمک قرار گرفتند .طالبان نتوانستند به موقع به مردم کمک برسانند. آنها در شرایط دشوار قرار دارند، ولی هیچ مرجعی به داد و فریاد این مردم غریب نمی‌رسد.»

سرمای بی‌سابقه در سال روان باعث تلف شدن هزاران راس مواشی در کشور شد. در این بین مردم در ولایت‌های مختلف کشور با انتقاد از عدم توزیع درست کمک‌های بشری می‌گویند که تاکنون کسی به آنها کمک نکرده است.