جهان

مسمومیت دختران دانش آموز در چند شهر ایران

Photo

مقامات دولتی ایران می‌گویند که صدها دختر دانش آموز ایرانی در شهر قم این کشور با هدف مسدود سازی مکاتب دخترانه مسموم شده‌اند. هرچند در ابتدا مقامات ایرانی این موضوع را رد می‌کردند، اما اکنون با تایید این موضوع آن را یک حمله عمدی به ۳۰ مکتب شهر قم در نزدیکی تهران عنوان کرده‌اند.

مقامات ایرانی گفته‌اند که تحقیقات در مورد گزارش‌های مبنی بر مسمومیت عمدی تعدادی دانش آموز دختر توسط گاز سمی که عمداً در مکاتب دخترانه پخش می‌شد را آغاز کرده‌اند.

رسانه‌های دولتی ایران می‌گویند که این تحقیقات پس از آن آغاز شده که ده‌ها دانش آموز دختر پس از یک مسمومیت مرموز در بیمارستان‌های شهر قم بستری شدند.

بیشتر مسمومیت‌های گزارش شده در شهر مذهبی قم گزارش شده است و اکنون باور غالب بر این است که این مسمومیت‌ها عمدی با هدف مسدودسازی مکاتب دخترانه بوده است.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت مسجد جامع  شهر زاهدان در واکنش‌ به این روادید، این مسمومیت‌ها را انتقام از خیزش دختران و زنان علیه جمهوری اسلامی خوانده است.

در همین حال روز یکشنبه تعدادی دانش آموز دختر در شهر بروجرد ایران در یک حادثه مشابه مسموم شدند و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

یکی از پزشکان بخش عاجل در بیمارستان شریعتی بروجرد که مداوای گروهی از دانش‌آموزان مسموم را به عهده داشته به روزنامه هم‌میهن چاپ تهران گفته است که بیشتر دانش‌آموزان با علائم سردرد، مشکلات تنفسی، بی‌حالی و حالت تهوع و افت فشار به آنها مراجعه کرده‌اند و برخی از آن‌ها هم دچار استرس شدیدی شده بودند.

فاطمه مقصودی، نماینده شهر بروجرد در مجلس نمایندگان ایران هم به هم‌میهن گفت که این مسمومیت‌ها «قطعا عمدی» است.

او تاکید کرد: «سرنخ‌هایی هم پیدا شده که حاصل بررسی دوربین‌های مداربسته مکاتب توسط نیروهای امنیتی است. این سرنخ‌ها نشان‌دهنده آن است که اتفاق رخ‌داده نه‌ تنها طبیعی نیست که عمدی هم هست. اما تا زمانی که دلیل آن مشخص نشود، نمی‌توان بیش از این درباره‌اش صحبت کرد.»

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ایران صبح امروز چهارشنبه ۱۰ حوت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای پیگیری موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس و منشاء گازهای پخش‌شده، اظهار کرد: «قرار شد با محوریت وزارت کشور در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.»

او افزود: «این موضوع بین‌بخشی است و به همین دلیل وزارت کشور در این زمینه پیگیری خواهد کرد.»

در همین حال یکی از نمایندگان مجلس ایران از تشکیل کارگروه ویژه‌ی پیگیری ماجرای مسمومیت در مکاتب دخترانه خبر داده است.