ورزش

پنجمین جشن‌واره‌ی ورزش‌های زمستانی بامیان بدون حضور دختران برگزار شد

ولایت بامیان در کنار همه ویژگی‌های منحصر به‌فردی که از ره‌گذر تأریخی و گردش‌گری دارد، زمستان‌ها میزبان علاقه‌مندان به ورزش اسکی است. هرچند در سال‌های گذشته، جشن‌واره‌ی ورزش‌های زمستانی در این ولایت با شکوه بیش‌تری برگزار می‌شد؛ اما امسال پنجمین دور این جشن‌واره با تفاوت‌های بسیاری در مقایسه با سال‌های گذشته برگزار شد.

عدم حضور اسکی بازان دختر در این مسابقات برای دومین سال یکی از این تفاوت‌ها است.

‌در پنجمین جشن‌واره‌ی ورزش‌های زمستانی بامیان، ورزش‌کارانی از ولایت‌های میدان-وردک، پروان، کابل و بامیان اشتراک کرده‌اند و این ورزش‌کاران در روز هشتم حوت در رشته‌های کرولینک، اسکی، استوربوینگ و آیس استکتینگ با هم رقابت کردند.

محدثه باذل، یکی از دخترانی است که در دوره‌ی جمهوریت در رشته‌ی اسکی فعالیت داشت. او می‌گوید: «متأسفانه امروز مسابقات اسکی بدون حضور دختر خانم‌های ورزش‌کار در ولایت بامیان برگزار شد که این موضوع باعث ناراحتی ما دختران ورزش‌کار شده‌است. در دوران جمهوریت ما اسکی تمرین می‌کردیم؛ ولی حالا خانه‌نشین شده‌ایم.»

او که علاقه‌ی زیادی به ورزش کردن دارد، می‌گوید: «از کودکی به ورزش علاقه‌مند بودم. ما حق داریم ورزش کنیم، از خانه بیرون برویم و مثل دیگران به مکتب و دانشگاه برویم. من از جامعه‌ی جهانی و طالبان می‌خواهم که شرایطی را فراهم کنند تا ما دختران بتوانیم درس بخوانیم و ورزش کنیم.»

بیگم نظری، یکی دیگر از ورزش‌کاران بازمانده از ورزش است. او می‌گوید که امسال برای دومین بار است که مسابقات اسکی بدون حضور اسکی‌ بازان دختر برگزار می‌شود و این ناراحت کننده‌است.

او می افزاید: «وقتی با خبر شدم که در ولایت بامیان مسابقات برگزار می‌شود، خوش‌حال شدم؛ اما وقتی به اینجا رسیدم، هیچ دختر خانمی نبود؛ درحالی که خیلی شوق و علاقه داشتم و نتوانستم در این رقابت‌ها شرکت کنم و فقط از دور تماشا کردم.»

خانم بیگم علاوه کرد: «من فکر می‌کنم تا زمانی که طالبان باشد، ما نمی‌توانیم که ورزش کنیم و امیداواریم که مسؤولان اسکی یک راه حل پیدا کنند تا بتوانیم دوباره تمرین کنیم و به هدف‌های مان برسیم.»

یکی دیگر از ورزش‌کاران اسکی که از ولایت میدان-وردک به بامیان آمده‌است، گفت: «جای خوش‌حالی است که بعد از مدت‌ها ما توانستیم دوباره در مسابقه‌ی  اسکی اشتراک کنیم؛ اما در سال‌های قبل تعدادی از دختر خانم‌ها هم شرکت می‌کردند؛ ولی امسال این مسابقه بدون حضور آنها برگزار گردید. ما امیدواریم که آنها بتوانند دوباره در این مسابقات اشتراک کنند.»

اسدالله باطوری، رییس اتحادیه‌ی ورزش‌کاران افغانستان درباره‌ی برگزاری پنجمین جشن‌واره‌ی ورزش‌های زمستانی می‌گوید که در این مسابقه ورزش‌کارانی از ۴ ولایت کشور در بامیان حضور داشتند.

او هدف از برگزاری این مسابقات را رشد و توسعه‌ی ورزش‌های زمستانی در سطح افغانستان دانست.

در مسابقه کرولینگ که در پارک ملی بندامیر برگزار شد، تیم بامیان مقام اول، تیم کابل مقام دوم و تیم میدان-وردک مقام سوم را به دست آوردند.

مسابقه استکتینگ بین تیم‌های ولایت بامیان و کابل برگزار شد، تیم کابل در این مسابقه اول شد و ورزش‌کاران بامیان مقام دوم و سوم را کسب کردند.

رقابت‌های جشن‌واره‌ی پنجم اسکی در قرغنتوی بامیان برگزار شد. در این مسابقه اسکی بازانی از ولایت‌های بامیان، کابل و میدان-‌وردک با هم رقابت کردند و ورزش‌کاران بامیان مقام اول، دوم و سوم را از آن خود کردند.

در این مسابقات ۱۰ نفر از ولایت کابل، ۱۰ نفر از ولایت میدان-وردک و ۴۶ نفر از ولایت بامیان تنها در بخش اسکی اشتراک کرده بودند.

هم‎‌چنین در بخش اسنوبوردینگ مقام اول، دوم و سوم را ورزش‌کاران کابل به دست آوردند.

در این جشن‌واره قرار بود که ۱۳۵ نفر شرکت کنند و خوش‌بختانه به دلیل علاقه‌مندی بیش‌تر ورزش‌کاران ۲۰۰ نفر اشتراک نمودند.

این درحالی است که در سال‌های گذشته شمار زیادی از دختران در این رقابت‌های زمستانی اشتراک داشتند؛ از جمله دخترانی نیز بودند که از ولایت بامیان در مسابقه‌های بین‌المللی اشتراک و پیروزی‌هایی کسب کرده بودند‌.