جهان

۱۸۴ تن به اتهام ساختمان سازی غیرمعیاری در ترکیه بازداشت شدند

در حالی که آمار تلفات زلزله‌های اخیر در ترکیه  و سوریه فراتر از ۵۰ هزار تن رفته و خشم عمومی از آنچه فساد در ساختمان سازی عنوان می‌شود؛ بالا گرفته است، یک وزیر کابینه ترکیه خبر از بازداشت ۱۸۴ تن به دلیل ساخت و ساز ساختمان‌های فروپاشیده در زلزله داد.

براساس آخرین آمار تلفات زلزله ۶ فبروری، ۴۴ هزار و ۱۲۸ تن در  ترکیه و ۶ هزار تن دیگر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند که آمار عمومی تلفات این زلزله‌ی ویرانگر را به بیشتر از ۵۰ هزار تن رسانده است.

این زلزله در کنار تلفات جانی، تلفات مالی ویرانگری نیز برجای گذاشته است. ۱۶۰ هزار ساختمان که مشمول بیشتر از ۵۲۰ هزار آپارتمان می‌شود یا به طور کامل فروپاشیده‌ و یا آسیب دیده‌اند که قابل استفاده دوباره نیستند.

بکر بوزدا، وزیر دادگستری ترکیه می‌گوید که بیش از ۶۰۰ تن در ارتباط به ساختمان‌های تخریب شده مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و ۱۸۴ تن نیز بازداشت شده‌اند.

او در ادامه گفت که افرادی که به طور رسمی دستگیر و در بازداشت به سر می‌برند؛ شامل ۷۹ پیمانکار ساختمانی، ۷۴ نفر که مسئولیت قانونی ساختمان‌ها را بر عهده دارند، ۱۳ مالک مِلک و ۱۸ نفر که تعمیر  ساختمان‌ها را انجام داده‌اند، می‌باشد.

پس از این زلزله ویرانگر، بسیاری از ترک‌ها نسبت به آنچه به‌عنوان فساد در ساختمان سازی و توسعه‌ شهری معیوب می‌دانند، خشمگین هستند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که قرار است در ماه جون در انتخابات شرکت کند با بزرگترین چالش سیاسی حکومت دو دهه‌ای خود مواجه است، وعده پاسخگویی داده است.

مقامات مدیریت بلایای ترکیه اعلام کرده‌اند که نزدیک به دو میلیون نفر که در اثر این فاجعه بی‌خانمان شده‌اند در چادرها، خانه‌های کانتینری و دیگر امکانات در منطقه و سایر نقاط این کشور اسکان داده شده‌اند.