جهان

ایران ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی یورانیم را «توطئه» خواند

یک مقام حکومت ایران در تلویزیون دولتی این کشور ادعای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر غنی‌سازی ۸۴ درصدی یورانیم توسط این کشور را «توطئه» خواند.

‎بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره وجود ذرات اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در تاسیسات اتمی ایران، را «یک توطئه» خوانده و گفته است که «بر اساس تعهدات در معاهده ان پی تی ایران حق دارد که غنی سازی را با هر درصدی که بخواهد انجام دهد.»

آقای کمالوندی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به ایجاد زمینه برای «متهم کردن ایران» و دنبال کردن «اهداف سیاسی» متهم کرد و گفت که منطقی در اقدامات آژانس دیده نمی‌شودو تنها هدف آن‌ها بد جلوه دادن چهره جمهوری اسلامی ایران است.

برای ساختن یک اسلحه اتومی ۹۰ درصد یورانیوم غنی شده نیاز است که با رقم ۸۴ درصد امکان رسیدن به آن مطلوب است. هرچند ایران همواره ادعا کرده است که بیشتر از ۶۰ درصد غنی سازی نخواهد نکرد و برنامه هسته‌ای اش صلح آمیز است. اما آژانس بین المللی انرژی اتمی و آژانس های اطلاعاتی کشور های غرب و کارشناسان به این ادعا ایران باور ندارند.

هفته گذشته، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه آثار غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌اند.

توافق هسته ای ۲۰۱۵ کشور های غربی ایران، غنی سازی اورانیوم تهران را به تنها ۳،۵ درصد محدود کرد که تنها برای سوخت یک نیروگاه هسته ای کافی است.  هر ایالات متحده به طور یکجانبه در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و از آن زمان ایران نیز غنی سازی یورانیوم خود را به طور چشمگیر افزایش داده است.

این ادعا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمال بالا گرفتن بیشتر تنش ها میان تهران و غرب را افزایش داده است.