افغانستان

پاکستان حاضر نشد گذرگاه تورخم را باز کند

طالبان که خود گذرگاه تورخم را به روی رفت و آمد بسته بودند، دیروز وعده سپردند که گذرگاه تورخم روز پنجشنبه باز خواهد شد.

اما ظاهرا این بار پاکستان حاضر نیست این گذرگاه حیاتی را باز کند.

دفتر مطبوعاتی والی طالبان در ننگرهار صبح روز پنجشنبه ۴ حوت اعلام کرد که گذرگاه تورخم، ساعاتی پس از بازگشایی روز پنجشنبه، دوباره بسته شده است.

شماری از مسافران در گذرگاه تورخم به آمو گفتند که طالبان گذرگاه تورخم را حوالی ساعت ۹ صبح پنجشنبه باز کردند، اما پاکستان این دروازه را باز نکرد.

منابع در وزارت خارجه پاکستان به آمو گفتند که اسلام آباد تاکنون درباره بازکردن گذرگاه تورخم تصمیمی نگرفته است.

معاون کمیساری طالبان در تورخم به آمو گفت که رای‌زنی‌ها میان طالبان و پاکستان درباره بازگشایی گذرگاه تورخم ادامه دارد.

ظهیرالله فضل، معاون کمیساری طالبان در تورخم به آمو گفت«از طرف ما برای بازگشایی گذرگاه هیچ مشکلی نیست.رای‌زنی های مان با پاکستان ادامه دارد. ما از شهروندان کشور می‌خواهیم که تا باز شدن گذرگاه به اینجا نیایند».

اسماعیل ۵ روز است که در در انتظار باز شدن گذرگاه تورخم است. او به آمو گفت«بیماران و بیمارداران زیادی اینجا استند اما پاکستان در را باز نمی کند».

بر بنیاد اطلاعات اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان که زیر اداره طالبان فعالیت می کند، در پنج روز پسین ۶۰۰۰ موتر باربری در دو طرف گذرگاه تورخم متوقف مانده اند.

رانندگان موترهای باربری می‌گویند اگر گذرگاه تورخم هم‌چنان بسته بماند، تا دو روز آینده همه بارشان تلف خواهد شد

گذرگاه تورخم یکشنبه، روز نخست حوت از سوی طالبان به روی رفت و آمد بسته شد.

فضل الرحمان راننده موتر باربری است.او پنج روز است که در انتظار است که گذرگاه باز شود و میوه‌های داخل موتر باربری را به پاکستان انتقال دهد.

او به آمو گفت: «از طرف مقام‌های این طرف حالا هیچ مشکلی نیست.مشکل از آن سوی گذرگاه است.تمام باری که در موترم است رو به خراب شدن است. در اینجا با مشکلات زیادی رو به رو هستیم».

گذرگاه تورخم یکشنبه، روز نخست حوت از سوی طالبان به روی رفت و آمد بسته شد

سید کریم‌الله، مسوول امنیت طالبان در تورخم دلیل بسته شدن این گذرگاه از سوی طالبان را عمل نکردن پاکستان به تعهداتش مبنی بر اجازه عبور ترانزیت، مسافران و بیمارانی که به دنبال درمان هستند، خوانده بود. او نیروهای پاکستانی را به بدرفتاری با بیماران متهم کرده  بود.

پاکستان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری افغانستان هم در زمینه‌ی صادرات و واردات دانسته می شود. افغانستان پنج گذرگاه تجاری با پاکستان دارد که تورخم از منظر حجم داد و ستد بازرگانی مهم‌ترین آن‌هاست.