افغانستان

فرمانده کشمیری داعش در شرق افغانستان کشته شد

 “پرنت” گزارش داده است که اعجاز احمد آهنگر، جنگجوی اهل کشمیر زیر اداره هند، در ولایت کنر در شرق افغانستان کشته شده است.

مقام‌های استخباراتی هند و خانواده آهنگر در گفت‌وگو با رسانه‌های هندی تایید کرده‌اند.

خواهر اعجاز احمد آهنگر به پرنت گفته است: «چند روز پیش پولیس برادر بزرگترم را خواست تا این خبر را به او بدهد. نمی‌دانم که این موضوع درست است یا نه، اما از آن زمان تاکنون گریه می کنم.»

گفته می شود که اعجاز احمد آهنگر، مسوول حمله‌های انتحاری و انفجاری گروه داعش به جان شهروندان هند در ولایت‌های کابل و ننگرهار بود.

نام اعجاز احمد آهنگر در ماه جنوری سال روان میلادی در فهرست هراس افگنان وزارت داخله هند قرار گرفت.

در همین حال شاخه خراسان گروه داعش با پخش خبرنامه‌ای کشته شدن اعجاز احمد آهنگر را تایید کرده است اما درباره محل و چگونگی کشته شدن او جزییاتی به دست نداده است.

در همین حال منابع اطلاعاتی گفته‌اند که به نظر می‌رسد “آهنگر” که مشهور به «ابو عثمان کشمیری» در عملیات‌های طالبان بر ضد گروه داعش کشته شده باشد.

گروه داعش در ماه های پسین ده ها عضو طالبان را کشته است.

در همین حال “پرنت” نوشته است که گمان می رود که مقام های استخباراتی هند در نشست‌های سال پار شان با طالبان، پرونده اعجاز احمد آهنگر را برجسته ساخته باشند.

در همین حال یک مقام پیشین امنیتی افغانستان می‌گوید که این احتمال که طالبان در بدل گرفتن پول از استخبارات هند آهنگر را هدف قرار داده باشند نیز وجود دارد.

“پرنت” می نویسد که اعجاز احمد آهنگر طراح اصلی حمله انتحاری ۲۵ ماه مارچ سال ۲۰۲۰ میلادی برعبادت‌گاه سیک‌ها در منطقه کارته پروان کابل شناخته شده است، حمله‌ای که در آن ۲۵ تن کشته شدند.

اعجاز احمد آهنگر مسوول قتل یک دندان پزشک هندی در شهر جلال آباد نیز شناخته شده است.

اعجاز احمد آهنگر با خانواده‌اش تا پیش از تسلط طالبان در افغانستان در امنیت ملی افغانستان زندانی بود اما همزمان با سقوط افغانستان و برگشت دوباره طالبان به قدرت از زندان گریخت.

اعجاز احمد آهنگر کی بود؟

اعجاز احمد آهنگر که احتمال می رود متولد سال ۱۹۷۳ میلادی باشد، گفته می شود که در نوجوانی آموزش های رسمی را کنار گذاشت و برای فراگیری آموزش‌های هراس افگنانه در کمپ جهادی حرکت المجاهدین به پاکستان رفت.

 “پرنت” نگاشته است که آهنگر در سال ۱۹۹۲ به چنگ پولیس هند افتاد و اعتراف کرد که در یک گروه ۴۰ نفره استخدام شده بود که به میرانشاه در خیبر پشتونخواه پاکستان برود و آموزش کارگیری از اسلحه و مواد منفجره را فرا بگیرد.

حرکت‌المجاهدین در سال ۱۹۸۴ از سوی فضل الرحمان خلیل در کراچی پاکستان ایجاد شد.

منابع اطلاعاتی تایید می کنند که فضل الرحمان خلیل رابطه بسیار نزدیک با جلال الدین حقانی پدر سراج الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخله طالبان و اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده داشت.

 یک منبع اطلاعاتی گفته است که آهنگر در دفتر حرکت المجاهدین در اسلام آباد کار می کرد و سردبیر مجله شهادت بود.

به گفته منابع اطلاعاتی در اوایل سال ۲۰۰۹ میلادی رخسانا همسر آهنگر، به دیدار والدین خود به کشمیر رفت و اما مقام‌های محلی او را شناسایی کردند و پاسپورت اش را برای پنج سال مصادره کردند و آهنگر با سائرا یوسف، همسر یک جهادگر کشته شده القاعده ازدواج کرد.

 این منابع گفته‌اند که اعجاز احمد آهنگر در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی به میرانشاه رفت تا به شبکه جنگ سالار جهادی محمد الیاس کشمیری بپیوندد.

گفته می‌شود که محمد الیاس کشمیری از فرماندهان القاعده بود.

منابع استخباراتی گفته‌اند که به دنبال کشته شدن محمد الیاس کشمیری از سوی ارتش پاکستان در سال ۲۰۱۴ میلادی آهنگر با خانواده‌اش از مرز پاکستان به افغانستان و پس از آن به ولایت پکتیا فرار کرد و در آنجا به حلقه‌ نزدیک به حافظ سعید که یک هراس افگن پاکستانی بود و قرار بود دولت اسلامی (داعش) را در افغانستان ایجاد نماید، پیوست.

به گفته منابع استخباراتی این سازمان هراس افگن تازه ایجاد شده، شمار قابل توجهی از افراد را از سراسر منطقه به ویژه بنگلادیش، پاکستان و مالدیف به این سازمان جذب کرد.

“پرنت” در ادامه نوشته است که در سال ۲۰۱۶ میلادی کم از کم ۲۸ تن از باشنده گان کرالای هند به شمول کودکان و زنان باردار برای پیوستن به این گروه به ولایت کنر در شرق افغانستان آمدند.

 این اطلاعات نشان میدهند که دولت اسلامی داعش در اوایل ایجادش بارها بر سر درآمدها و کنترل ارضی با طالبان درگیر شد و گمان می رود که سائرا یوسف و پسر کوچک آهنگر در یکی از این درگیری‌ها ربوده شده باشند.

 “پرنت” نگاشته است که هبت الله آخند زاده، رهبر طالبان، در سال ۲۰۱۷ میلادی با اسلم فاروقی، جانشین حافظ سعید، قرارداد صلح امضا کرد و این توافق با میانجیگری پسر جلال‌الدین حقانی، سراج الدین حقانی، که اکنون وزیر داخله طالبان در افغانستان است، امضا شد.

 مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند که آهنگر برای سومین بار با لینا عایشه، شهروند روس که شوهر تاجیک اش در جنگ کشته شده بود، ازدواج کرد.

بربنیاد اطلاعات رسانه هندی “پرنت” اعجاز احمد آهنگر در اپریل سال ۲۰۲۰ میلادی در ولایت قندهار پناه گرفت و سپس در آنجا از سوی امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان شناسایی شد و با اسلم فاروقی و چند تن دیگر از اعضای داعش بازداشت شدند.

پرنت می نویسد که نیروهای امنیت ملی افغانستان در هنگام بازداشت آهنگر ۱۰ زن هندی را که همسران سربازان داعش بودند نیز بازداشت نمودند.

در همین حال یک مقام پیشین امنیت ملی افغانستان می گوید که آهنگر با اسلم فاروقی و چند فرمانده دیگر گروه داعش در ۱۴ حمل سال ۱۳۹۹ هجری خورشیدی در یک عملیات ویژه نیروهای امنیت ملی پیشین افغانستان از بخش های مرزی افغانستان و پاکستان بازداشت شدند.

وی می گوید که نام اصلی اعجاز احمد آهنگر علی محمد فرزند محمد ابراهیم است و او با نام مستعار ابوعثمان الکشمیری و نام سازمانی اعجاز احمد آهنگر فعالیت می کرد.

این مقام پیشین امنیت ملی افغانستان می گوید که آهنگر و فاروقی هنگام بازداشت شدند که در حال طرح ریزی حمله ها برای گسترش جغرافیای دولت اسلامی”داعش” در منطقه بودند.

سال گذشته گزارش های پخش شدند که اسلم فاروقی کشته شده است اما این موضوع تاکنون زیاد روشن نیست و در هاله‌ای از ابهام مانده است.

حسین احسانی؛ پژوهشگر انستیتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان که از سال‌ها بدینسو درباره داعش و فعالیت‌های این گروه مطالعه می‌کند، درباره کشته شدن اعجاز احمد آهنگر می‌گوید که طالبان پس از رسیدن به قدرت در حال هدف قرار دادن و نابود ساختن برادران دیروزشان استند.

وی باور دارد که طالبان برای این که نشان دهند به توافقنامه دوحه پابند استنند و به علت حرص و طمع‌شان به قدرت، گروه‌ها و جنگجویانی را که تا دیروز برادرانه شانه به شانه‌ هم می‌جنگیدند و زیر یک چتر فعالیت می‌کردند امروز دشمن دانسته و در حال نابود سازی آنان استند.

آقای احسانی می افزاید که بر بنیاد اطلاعات وی علی محمد “اعجاز احمد آهنگر” هنگامی به داعش پیوست که عبدالرووف خادم در سال ۲۰۱۵ به عنوان نخستین رهبر داعش منصوب شد. 

به گفته احسانی عبدالرووف خادم باشنده‌ ولایت هلمند تا سال ۲۰۰۷ میلادی در زندان گوانتانامو به سر می برد. او تا سال ۲۰۱۴ در جبهات طالبان می‌رزمید و سپس به عنوان رهبر داعش برگزیده شد.