افغانستان

وزارت خارجه پاکستان: در مورد تهدید فزاینده تی تی پی و داعش با طالبان صحبت شد

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان و ندیم احمد انجم، رییس سازمان استخبارات داخلی پاکستان یا «آی اس آی» روز چهارشنبه ۳ حوت برای گفت‌وگو با طالبان وارد کابل شدند.

وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه‌ای گفته است که هیات پاکستانی در این سفر با ملاعبدالغنی برادر، ملایعقوب، سراج‌الدین حقانی و امیرخان متقی دیدار کرده است.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که در این دیدار دو طرف درباره تهدیدهای فزاینده هراس افگنی به ویژه تی تی پی در منطقه بحث کرده و بر همکاری مشترک برای رسیدگی به تهدید ناشی از هراس افکنی توافق کرده‌اند.

منابع در وزارت خارجه و سفارت پاکستان در کابل به آمو گفتند که وزیر دفاع و رییس سازمان استخبارات این کشور در نشست با ملا برادر، عبدالحق وثیق و ملا یعقوب، از طالبان خواسته‌اند که پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان را نابود کنند.

به گفته این منابع، طالبان بر آتش‌بس میان دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی تاکید کرده‌اند، اما پاکستان این‌بار علاقه‌ای به گفت‌وگو و آتش بس با تی تی پی ندارد.

طاهرخان، خبرنگار پاکستانی در این باره به آمو گفت: «فکر نمی‌کنم که طالبان افراد وابسته و یا اعضای تی تی پی را به پاکستان بسپارند، زیرا این گروه از حضور این افراد در افغانستان انکار می‌کند. در اوضاع کنونی موضوع تحریک طالبان پاکستان بزرگ‌ترین نگرانی دولت پاکستان است.»

عبیدالله نظامانی، کاردار سفارت پاکستان در کابل، که پس از حمله بر جانش به اسلام آباد برگشته بود، وزیر دفاع و رییس استخبارات این کشور را در سفر به کابل همراهی کرده است.

منابع در سفارت پاکستان به آمو گفتند که قرار است آقای نظامانی در افغانستان بماند و به فعالیتش به عنوان سرپرست سفارت پاکستان در کابل ادامه دهد.

به گفته منابع، عبدالحق وثیق، رییس استخبارات طالبان به هیات پاکستانی تعهد سپرده است که امنیت سفارت این کشور را در کابل تامین خواهد کرد.

به گفته منابع در سفارت پاکستان در کابل، مقام‌های پاکستانی از تهدید داعش به آن کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این بلاول بوتو، وزیر خارجه پاکستان در نشست امنیتی مونیخ گفت که فعالیت گروه‌های هراس افگن در افغانستان نه تنها پاکستان بلکه منطقه را تهدید می‌کند.

وزارت خارجه طالبان نیز در واکنش به سخنان وزیر خارجه پاکستان به این کشور توصیه کرد به‌جای شکایت در نشست‌های بین‌المللی، مسائل دوجانبه را رو در رو در میان بگذارد.

خیرالله آزاد، دیپلمات پیشین به آمو گفت: «پاکستان درباره برخورد با تی تی پی و طالبان افغانستان دچار یک وضعیت آشفته شده و این وضعیت ناشی از سیاست‌های تیم حاکم قبلی بر دستگاه استخباراتی و ارتش این کشور است. عمران خان، قمرجاوید باجوه و حمید فیض، برنامه‌ای برای حکومت تا ۲۰۳۰ را در نظر داشتند و برنامه آن‌ها یا سیاست‌شان درباره تی تی پی یک نرمی داشت.»

در همین حال، یک منبع در سفارت پاکستان در کابل می گوید که خواجه محمد آصف وزیر دفاع این کشور طالبان را «جنگجویان قوی اما در حکومت داری ضعیف خوانده است.»

هیات پاکستانی در حالی به افغانستان آمده است که از چهار روز بدینسو گذرگاه تورخم به روی رفت و آمد بسته است. در پایان این سفر هیات پاکستانی، طالبان اعلام کردند که گذرگاه تورخم پنجشنبه چهارم حوت دوباره باز خواهد شد.

این نخستین سفر خواجه محمد آصف، وزیر دفاع و ندیم احمد انجم، رییس سازمان استخبارات پاکستان، به کابل زیر تسلط طالبان است.

پیش از این در ۷ قوس سال روان هجری خورشیدی، هیاتی به رهبری، حنا ربانی، وزیر دولت پاکستان در امور خارجه به افغانستان آمده بود.

چهار روز پس از آن سفر حنا ربانی به کابل، دو مهاجم مسلح، عبیدالله نظامانی کاردار سفارت پاکستان در افغانستان را مورد هدف قرار دادند که در نتیجه آن یک نگهبان آقای نظامانی زخمی شد. مسئولیت این حمله را شاخه‌ی خراسان داعش پذیرفت.

آقای نظامانی دو روز پس از آن حمله کابل را ترک کرد و به اسلام آباد بازگشت، اما سفارت پاکستان در کابل به فعالیت سیاسی‌اش ادامه داد.