صحت

کمبود امکانات در شفاخانه‌ی ولایتی زرنج همزمان با افزایش بیماران

مسؤولان بهداشتی و بیمارداران در شفاخانه‌ی ولایتی زرنج می‌گویند که ظرفیت و امکانات شفاخانه‌ی ولایتی زرنج پایین است و افزایش بیماران، به‌ویژه کودکان آنها را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده‌است.

آنان می‌افزایند که این شفاخانه، گنجایش پذیرش بیماران، به‌ویژه کودکان را ندارد و در حال حاضر در هر بستر چهار تا پنج کودک زیر درمان قرار دارند.

چند کودک یکجا بستری هستند

زرفشان ۳۵ ساله از ولسوالی کِنگ ولایت نیمروز به منظور درمان کودک ۸ ماهه‌اش که مبتلا به سینه و بغل است، به شفاخانه‌ی ولایتی زرنج مراجعه کرده‌‎است.

او می‌گوید که سه شبانه روز است که کودک او در اینجا زیرِ درمان است؛ اما تاکنون وضعیت او بهبود نیافته‌است؛ زیرا در چپرکت او چهار کودک دیگر نیز بستری هستند .

زرفشان با انتقاد از کم‌بود امکانات و تجهیزات در این شفاخانه می‌گوید: «این همه پول مؤسسات و جامعه‌ی جهانی در بخش صحت در نیمروز مصرف شد؛ ولی تجهیزات و امکانات شفاخانه‌ی ولایتی زرنج پنج درصد هم افزایش نیافت و مردم وقتی در این شفاخانه مراجعه می‌کنند، به جای اینکه صحت یاب شوند، بیمارتر می‌شوند.»

او با اشاره به نبود دارو در این شفاخانه گفت: «من معلم هستم؛ اقتصاد ضعیفی دارم و از مجبوری به این شفاخانه مراجعه کرده‌ام. به کودکم دارو نمی‌دهند و پول هم ندارم که نسخه را از بیرون شفاخانه بگیرم.»

شفاخانه دارو ندارد

عایشه مادر ذبیح‌الله است. ذبیح‌الله سوء تغذی دارد و هفت روز است که در این شفاخانه زیر درمان است.

او در مصاحبه با خبرنگار آمو گفت: «در این شفاخانه امکانات کافی از قبیل دارو، چپرکت و امکانات برای درمان نیست و در یک چپرکت پنج کودک پهلوی هم افتاده‌اند و یک طفل هم بیماری ویروسی دارد که به دیگری منتقل می‌گردد و این باعث تشدید بیماری او می‌شود.»

عایشه با بیان اینکه در این شفاخانه، کارآموزان دوره‌های درسی خود را تکمیل می‌کنند و از اثر نبود تجربه دوای اشتباه را به بیمار می‌دهند، گفت: «سه روز قبل، یک کارآموز برای مادری که  حمل داشت، دوا داد و سبب سقطِ طفل او شد.»

این مادر با انتقاد از بی‎توجهی‌ به همراهان بیماران در این شفاخانه تأکید کرد: «در این شفاخانه جای نشستن نیست. مریضان و همراهان ‌شان روی زمین می‌نشینند. چپرکت کافی وجود ندارد؛ ولی مردم فقیر مجبور اند که به‌خاطر خدمات رایگان اینجا بیایند؛ اما اینجا هم دوای کافی نیست  و نسخه را از بیرون می‌خریم.»

عایشه با ابراز نگرانی از وضعیت ناگوار در شفاخانه‌ی ولایتی زرنج گفت: « از راه دور آمده‌ایم؛ ولی در شفاخانه نه دوا است و نه هم جایی برای مراقبت اطفال مریض؛ بنابر این مجبورم تا کودک مریضم را دوباره به خانه منتقل کنم.»

مجبوریم از بیرون دارو بخریم

افزون بر زرفشان و عایشه، ببمارداران دیگری نیز از نبود داروی کافی ، کم‌بود چپرکت (بستر) شکایت دارند و می‌گویند به علت افزایش بیماران، به مریضان شان رسیدگی نمی‌شود .

نیک بی بی که عروس خود را برای ولادت به این شفاخانه آورده‌است، می‌گوید: «در این شفاخانه دارو رایگان نیست و مجبوریم آن را از بیرون بخریم. ما توان خرید دوا را هم نداریم، طالبان باید به این مشکل رسیدگی کنند .»

مریض‌داران در شفاخانه‌ی ولایتی غور از مسؤولان محلی و مرکزی طالبان می خواهند که به کم‌بود جای و دارو در شفاخانه‌ی مرکزی رسیدگی کنند تا از گسترش بیش‌تر بیماری‌ها در میان بیماران جلوگیری شود.

افزایش بیماری سینه بغل بین کودکان

در همین حال، برخی از پزشکان می‌گویند که سردی‌ بی‌پیشنه‌ی هوا سبب شده‌است تا شمار زیادی از کودکان به بیماری سینه و بغل دچار شوند و روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کودک مبتلا به سینه و بغل، به این شفاخانه مراجعه ‌کنند.

یکی از پزشکان شفاخانه‌ی ولایتی زرنج که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به آمو گفت که در شفاخانه‌ی ولایتی ظرفیت کم؛ اما میزان مراجعه‌ی مریضان بالا است و به همین دلیل شفاخانه با کم‌بود چپرکت و امکانات مواجه است.

وی با اشاره به افزایش کودکان مریض می‌افزاید، بیش‌تر بیماران کودکانی اند که نیاز به چپرکت دارند؛ خصوصن بخش نوزادان که نیاز به آکسیجن دارد، اتاق کودکان سوء تغذی، سینه‌ و‌ بغل، سرخکان با کم‌بود شدید چپرکت روبه‌رو است و حتا در بخش آی سی یو دوسه کودک داخل یک شیشه خانه‌ی آکسیجن وصل اند.

اتاق دارای ۵ چپرکت، ظرفیت ۵ کودک را دارد؛ اما داخل اتاق ۲۰ تا ۲۵ کودک بستر اند و روی هر چپرکت سه الی چهار کودک بستری شده‌اند؛ زیرا زمستان امسال سرد بود و شمار مریضان افزایش یافتند.

این منبع تأکید کرد: «افزایش مریضان بی‌پیشینه بوده و قبلن روزانه ۳۰ الی ۴۰ مریض به این شفاخانه مراجعه می‌کردند؛ اما اکنون ۴۰۰ مریض در طول یک شبانه روز مراجعه می‌کنند که شفاخانه ظرفیت پذیرش، امکانات و درمان این همه مریض را ندارد و در شفاخانه‌ی دولتی از طرف صبح جایی برای پای ماندن هم نیست.»

وی دلیل افزایش بیماران را ناداری  و سردی هوا دانسته و می‌گوید که وضعیت اقتصادی مردم خراب شده‌ و آنان نمی‌توانند به درمان‌گاه‌های شخصی مراجعه کنند. هم‌چنان سردی امسال نیز کودکان را بیش‌تر به سینه و بغل مبتلا کرده‌است.

این پزشک می‌افزاید که از اثر بی‌پروایی مؤسسه‌ی‌ تمویل کننده، آنان ۴ ماه می‌شود که تن‌خواه شان را دریافت نکرده اند و کارکنان بهداشتی این شفاخانه نیز از کار دل‌سرد شده و ۴ تن از آنان استعفا کرده‌اند و افزون بر آن، محدودیت‌هایی نیز از سوی طالبان بر آنان وضع شده که سبب گردیده تا نظم شفاخانه‌ی ولایتی از هم بپاشد .

خواستیم در این مورد نظر ریاست صحت عامه‌ی نیمروز را داشته باشیم؛ اما با وجود تماس‌های مکرر، مسؤولان این نهاد حاضر به پاسخ‌گویی نشدند .

شفاخانه‌ی ولایتی زرنج ۲۰۰ تن کارمند دارد که تشکیل و امکانات آن به تناسب نفوس این ولایت، به اندازه‌ی یک ولسوالی است.