صحت

نارضایتی باشندگان بادغیس از کمرنگ بودن خدمات صحی در این ولایت

A hospital in the north of Kabul.

شماری از باشندگان بادغیس به تلویزیون آمو می‌گویند که عرضه‌ی خدمات بهداشتی در شهر قلعه‌ی‌ نو و ولسوالی‌های این ولایت قناعت بخش نیست و به مردم رسیدگی درست نمی‌شود.

شمس‌الحق وفایی، یکی از باشندگان ولسوالی قادس بادغیس که پدر بیمارش را به دلیل نبود شفاخانه‌ی معیاری و امکانات درمانی در ولسوالی، به شهر قلعه‌ی نو منتقل کرده‌است، از نرسیدگی به وضعیت بیماران و برخورد نادرست پزشکان شکایت می‌کند.

وفایی به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «در ولسوالی یک کلنیک است که هیچ چیز ندارد، نه داکتر صحیح و نه هم دوا و امکانات. من در هوای سرد پدر خود را به شفاخانه‌ی شهر آوردم؛ اما اینجا هیچ توجهی به مریضان نمی‌‌‌‌‌شود و حتا داکتران با آدم درست گپ نمی‌زنند.»

عبدالرؤوف یکی دیگر از بیمارداران در شفاخانه‌ی ولایتی بادغیس، از برخورد نادرست پزشکان، کم‌بود امکانات و دارو شکایت می‌کند و می‌گوید: «نمی‌دانم طفل من چه مریضی دارد. هر بار که به شفاخانه رفتم، داکتران گفتند که او را جای دیگر ببر؛ ولی ما اقتصاد خوبی نداریم که کودک خود را برای درمان به جای دیگری ببریم.»

از سویی هم، برخی از آگاهان امور صحی در بادغیس می‌گویند که مشمول شفاخانه‌ی ولایتی، بیش‌ترین مراکز درمانی در این ولایت با کم‌بود امکانات پزشکی، دارو و پزشکان متخصص مواجه است و این چالش سبب شده‌است تا به مردم خدمات بهتر بهداشتی انجام نشود.

عبدالرشید، یکی از آگاهان امور بهداشتی در بادغیس، با انتقاد از مسؤولان محلی طالبان در این ولایت به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «متأسفانه با روی‌کار آمدن طالبان، تمام بخش‌ها متأثر شده‌‌است؛ اما بخش صحت در بادغیس مشکلات زیادی دارد. در ولسوالی‌ها داکتر خوب و دارو اصلن نیست. امکانات وجود ندارد و طالبان کسانی را که در مراکز صحی جابه‌جا کرده‌اند، تخصص ندارند و داکتر نیستند و اگر به همین منوال پیش برود، مردم زیادی تلف خواهند شد.»

مردم در بادغیس از طالبان می‌خواهند که برای رفع چالش‌های موجود، تلاش‌ جدی کنند و افرادی را به‌حیث پزشک استخدام کنند که با بیماران و بیمارداران رفتار درست داشته باشند.

آنان تأکید می‌کنند که طالبان برای بهبود روند خدمات بهداشتی در این ولایت نیز گام‌های عملی را بردارند تا عرضه‌ی این خدمات در تمام ولسوالی‌های این ولایت یک‌سان انجام شود.

با این همه، مسؤولان محلی طالبان در بادغیس، چالش‌های موجود در بخش بهداشت را می پذیرند؛ اما برخورد نادرست کارکنان بهداشتی را با بیماران و همراهان آنان رّد می‌کنند.

یک مسؤول طالبان در ریاست صحت عامه‌ی بادغیس به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «نه‌تنها در شفاخانه‌ی ولایتی؛ بلکه در تمام ولسوالی‌ها ما با مشکلات مواجه هستیم که متأسفانه در ۲۰ الی ۲۱ سال گذشته هیچ توجهی از سوی نظام جمهوریت صورت نگرفته و مردم مشکلات دارند. در مورد شکایت مردم از بد رفتاری پرسونل صحی، این یک ادعای نادرست است و پرسونل صحی ما رفتار نیک با تمام مریضان و همراهان آنان دارند و مشکلی در این باره نیست.»

مسؤولان محلی طالبان می‌گویند تا سال آینده درمان‌گاه‌ها و شفاخانه‌های این ولایت را با امکانات بهتری تجهیز و هم‌چنان این مرکزهای درمانی را توسعه می‌دهند.