افغانستان

اختصاص ۲۵۰ میلیون دالر از سوی سازمان ملل برای آسیب پذیرترین افراد جهان

تصویر از رویترز

آنتونیو گوترش، دبیر کُل سازمان ملل متحد می‌گوید که ۲۵۰ میلیون دالر از صندوق جلوگیری از قحطی برداشت می‌شود و به آسیب پذیرترین افراد در هشت کشور مشمول افغانستان توزیع خواهد شد.

آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که در سراسر جهان ۳۳۹ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که افزایش ۲۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

این بزرگ‌ترین تخصیص برای آسیب پذیرترین افراد جهان توسط سازمان ملل متحد است که روز یک‌شنبه اعلام شد.

بربنیاد آمارهای این سازمان، در سال روان میلادی ۲۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که نسبت به سالِ پار، افزایش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

بر بنیاد این آمارها، ۵۴ میلیارد دالر برای تأمین نیازهای اولیه‌ی این افراد ضرورت است و پیش‌بینی می‌شود که کم‌تر از نیمِ این مبلغ فراهم شود.

گوترش در این باره گفت: «مسایل طولانی مدت توسعه می‌تواند در هرج و مرج اقلیمی، شوک‌های اقتصادی و درگیری‌های خشونت‌آمیز به گردبادی از فاجعه‌ی انسانی تبدیل شود.»

مسؤولان سازمان ملل متحد می‌گویند که این ۲۵۰ میلیون دالر از صُندوق جلوگیری از قحطی آزاد خواهد شد و از سوی صندوق مرکزی واکنشِ اضطراری (CERF) به شهروندان افغانستان، بورکینافاسو، هاییتی، مالی، نایجریا، سومالی، سودانِ جنوبی و یمن توزیع خواهد شد.

سازمان ملل متحد گفته‌است که بیش از ۲۰ میلیون تن در این کشورها، در یک قدمی قحطی قرار دارند.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکُل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: «این پول، امکان اقدام زودهنگام و پیشی گرفتن از بحران‌های در حال شکل‌گیری، از جمله قحطی را فراهم می‌کند. من از همه اهداکنندگانی که در CERF مشارکت داشته‌اند، تشکر می‌کنم.»

در همین حال، برخی از تحلیل‌گران مسایل اقتصادی می‌گویند که بی‌ثباتی سیاسی بر اقتصاد افغانستان اثر بد گذاشته‌است و شهروندان کشور در برخی از شهرها و روستاها، با خطر قحطی روبه‌رو شده‌اند.

سیّد مسعود، تحلیل‌گر مسایل اقتصادی گفت: «در افغانستان عمدتن از مجموع ۲۸ میلیون نفر که در فقر قرار دارند، ۶ میلیون تن به کمک فوری نیاز دارند، در این بین ۳ میلیون تن آنها کودک و زن هستند. به این دلیل مبلغ ۲۵۰ میلیون دالر پول زیادی نیست.»

تحلیل‌گران مسایل اقتصادی می‌گویند که اقتصاد بیش‌تر روستانشینان در افغانستان به کشاورزی و مال‌داری وابسته‌است و خشک‌سالی و سرازیر شدن سیلاب‌ها، زمین‌های کشاورزی و بخش مال‌داری افغانستان در سال روان را به‌گونه‌ی جدی آسیب رسانده‌است.

در همین حال، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) در حساب توییتری خود نوشته‌است که همه باید به شش میلیون نفری که سطوحِ اضطراریِ ناامنی غذایی را تجربه می‌کنند، توجه کنند. نزدیک به ۲۸.۳ میلیون نفر در افغانستان در سال جاری میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و سازمان ملل برای امداد با افراد به شدت نیازمند در افغانستان، درخواست کمک ۴.۶ میلیارد دالری را کرده‌است.