افغانستان

وزیر خارجه پاکستان: طالبان متقاعد شوند تا تروریزم را در داخل مرزهای خود نگهدارند

بلاول بوتو زرداری روز شنبه در یک گفتمان در باره افغانستان در نشست امنیتی مونیخ از  گسترش هراس‌افگنی در منطقه هشدار داد و با انتقاد از کم‌توجهی جامعه جهانی به این موضوع از بهر توجه بیشتر به جنگ اوکرایین، گفت که اداره طالبان در کابل تهدید هراس‌افگنی در افغانستان را جدی نمی‌گیرد.

آقای زرداری گفت که تهدید امنیتی و هراس‌افگنی از افغانستان متوجه کشورهای منطقه است.

به گفته او، اگر طالبان «اراده و ظرفیت» خود را برای رویارویی با گروه‌های شبه‌نظامی که در خاک افغانستان فعالیت می‌کنند، نشان ندهد، گسترش هراس‌افگنی به بخش‌های دیگر فراتر از پاکستان زمان زیادی نخواهد برد.

آقای زرداری گفت هماهنگی گروه‌های هراس‌افگنی در منطقه بیشتر از هماهنگی جامعه جهانی در مبارزه با این گروه‌ها است و به گفته او، این موضوع تهدید جدی برای منطقه است و جامعه جهانی تا اکنون در این باره اقدامی نکرده است.

وزیر خارجه پاکستان افزود: «نگرانی این است که اگر ما و حکومت موقت این گروه‌ها را جدی نگیریم و آنها «طالبان» اراده و ظرفیت رویارویی با گروه‌های تروریستی را نشان ندهند، این گروه‌ها در منطقه فعالیت‌های تروریستی انجام خواهند داد. از زمان سقوط کابل، فعالیت های تروریستی در پاکستان افزایش یافته اند اما زمان زیادی نمی‌گذرد تا به جای دیگری برسد.»

این دیپلومات ارشد پاکستانی از جامعه جهانی انتقاد کرده که در این باره جدیت نشان نداده اند.

با این حال، سخنگوی جبهه مقاومت در یادداشتی در توییتر گفته است که پاکستان ادامه اشغال افغانستان را از سوی «گروه هراس‌افگن» قانونی می‌داند اما هنگامی که طالبان هوای حضور در پاکستان را در سر بپرورانند، این کار برای اسلام آباد پدیده‌ی زشت و هراس‌افگنی دانسته می‌شود.

وزیر خارجه پاکستان از طالبان خواست که اجازه ندهند هراس افگنان از خاک افغانستان در برابر دیگر کشورها کار بگیرند.

آقای زرداری افزود: «کلید این است که حکومت موقت در افغانستان را با اجماع جامعه جهانی متقاعد کنیم تا تروریزم را در داخل مرزهای خود نگهدارند و اراده خود را برای این کار نشان دهند.»

وزیر خارجه پاکستان به رهبران جهان پیشنهاد کرد که راهی برای ایجاد ظرفیت طالبان و تشکیل ارتش دایمی در افغانستان بیابند.

او گفت: «آنها نه ارتش ثابت، نه نیروی ضد تروریزم یا حتی امنیت مرزی مناسب ندارند. در این شرایط، حتی اگر اراده داشته باشند، توانایی مقابله با این تهدید [تروریستی] را که یک مشکل برای همسایگان قریب الوقوع و سپس جامعه بین المللی است، ندارند.»

به باور آقای زرداری، گروه های هراس افگن در افغانستان بیشتر از همه ی ما هماهنگی دارند.

او اظهار داشت: «زمان زیادی برای متقاعد کردن مقام های افغان برای مقابله با تروریست ها و رسیدگی به چالش های امنیتی من صرف می شود.»

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که اسلام آباد نمی‌خواهد به افغانستان حمله کند.

اما وی از نحوه فعالیت گروه‌های شبه نظامی مانند تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادی بخش بلوچستان و القاعده در افغانستان انتقاد کرده است.

به گفته آگاهان مسایل سیاسی، پس از آن که تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس خود را در ۲۸ نوامبر سال ۲۰۲۲ لغو کرد، پاکستان از سوی هراس افگنان به ویژه در منطقه خیبر پختونخوا، بلوچستان و شهر پنجاب زیان دیده است.