جهان

رهبر اکثریت سنای امریکا: هند درکنار ما و در برابر چین باشد

چاک شومر، عضو دموکرات و رهبر اکثریت سنای ایالات متحده‌ امریکا در بیانیه‌ای از هند خواسته است که امریکا و اروپا را در مبارزه با چین کمک کند.

آقای شومر شومر، عضو دموکرات سنای امریکا که جمعه ۱۷ فبروری ۲۰۲۳ در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کرد، از کشورهای اروپایی و هند خواسته که یک‌جا با امریکا در برابر چین مقابله کند.

آقای چارلز تاکید کرده است که خودش با ۸ سناتور دیگر امریکایی، هفته آینده به هند خواهند رفت و این پیام را به مقام های هندی خواهند رساند.

او هشدار داده است که بالن های نظارت کننده چین، ۴۰ کشور را زیر نظر دارند.

او تاکید کرد: «نظم بین المللی دموکراتیک باید برای مقابله با ظهور حزب کمونیست چین محکم باشد. اما این کار به تنهایی متعلق به ایالات متحده و اروپا نیست.ما به کشورهایی همچون هند که بزرگترین دموکراسی را در جهان دارد و سایر کشورهای با دموکراسی در آسیا نیاز داریم که با ما همکاری کنند تا بر چین و تجاوزهای آن پیروز شوبم. این هفته ، من با هشت سناتور دیگر نیز به هند سفر می کنم و همان پیام را به دوستان‌مان تحویل می دهم ، زیرا ما به دنبال این هستیم که این تهدید را از بین ببریم.»

به گزارش واشنگتن پوست، آقای چارلز از روسیه همچون یک کشور«کمونستی» یاد کرده و گفته است که در این اواخر شماری از سیاست گران در امریکا و اروپا تمایل دارند با پوتین مذاکره کنند.

به گفته او، کسانی که از لحاظ تاریخی با کمونیسم مخالف بودند، اکنون آشکارا با مستبدی همچون پوتین «معاشقه» می کنند، رابطه نزدیک با روسیه دارند و این مشکل در هر دو طرف اقیانوس اطلس وجود دارد.

واشنگتن پوست به نقل از چارلز ای شومر، رهبر اکثریت سنای امریکا، نوشته است که در روزهای سخت به همکاری، مشارکت و اعتماد بیشتر میان ایالات متحده و اروپا نیاز است.

این عضو مقتدر سنای امریکا تاکید کرده است که بیش از ۳۰ تن از همکارانش به شمول رهبر جمهوریخواه امریکایی میچ مک کانل، برای پشتیبانی از مشارکت فرا اتلانتیک با او موافق استند.

از آغاز حمله‌ی روسیه به اوکرایین، تاکنون سنای امریکا ۱۱۳ میلیارد دالر کمک نظامی، اقتصادی و بشر دوستانه به اوکراین را تصویب کرده است.

چارلز شومر، رهبر اکثریت سنای امریکا در بیانیه‌اش با اشاره به این مورد تاکید کرد:« سنا نشان داد که آمریکا به تعهد ما به پشتیبانی و دفاع از دموکراسی در برابر رژیم‌های خودکامه عمل خواهد کرد. هیچ ملت متمدن نمی تواند تهاجم غیرقانونی روسیه را تحمل کند و از شرارت های پوتین بر مردم اوکراین رو بگرداند. او غیرنظامیان را کشته، زیرساخت های اوکراین را نابود کرده و کل شهرها را به زباله دانی تبدیل کرده است».

او این گفته‌ها را در حالی مطرح می‌کند که چند روز پیش، وزیر دفاع امریکا در نشست وزیران دفاع عضو ناتو در بروکسل گفته بود که احتمال دارد در بهار سال روان میلادی حمله‌ها میان دو طرف درگیر بیشتر شوند.

ارتش ایالات متحده امریکا پس از ظهر شنبه ۴ فبروری، غول‌پیکر جاسوسی چین را در خط ساحلی کارولینای جنوبی سرنگون کرد.

وزارت دفاع آمریکا گفته بود که پرواز بالن جاسوسی چین در حریم هوایی امریکا «نقض فاحش» حاکمیت ایالات متحده است. با این‌حال، این نخستین باری است که یک مقام امریکایی برای ایستادگی در برابر چین فراخوان داده است.