جنوب آسیا

پاکستان: انتحار کننده در اسپینکی وزیرستان جنوبی از افغانستان بود

اداره مبارزه با هراس افگنی خیبرپختونخوا خبر داده است که عامل انتحاری که روز پنجشنبه خود را در«اسپینکی» وزیرستان جنوبی منفجر کرد، از لوگر افغانستان آمده بود.

این اداره ادعا کرده است که «نیک رحمان محسود» از دست‌یاران نزدیک فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستان بوده است.

اداره مبارزه با هراس افگنی ایالت خیرنختونخوا گفته است که عصر پنجشنبه ۲۷ دلو، هنگام حمله نیروهای امنیتی پاکستان به مخفیگان تحریک طالبان پاکستان، او خود را منجفر کرده است.

اما این اداره درباره شمار تلفات این رویداد، اطلاعاتی به دست نداده است.

از سوی دیگر تحریک طالبان پاکستان نیز ادعا دارد که در اثر حمله در اسپینکی وزیرستان جنوبی، شماری از نیروهای امنیتی پاکستان کشته شده‌اند.

اما اداره مبارزه با هراس افگنی خیرپختونخوا درباره اینکه نیروهای دولتی پاکستان در این رویداد کشته و یا زخمی شده باشند، اطلاعاتی پخش نکرده است.

این در حالیست که انستیتوت صلح امریکا به تازگی در گزارشی گفته است که«بعید است، طالبان دست از حمایت از تحریک طالبان پاکستان بردارند».

بر بنیاد تحقیق این انستیتوت امریکایی، طالبان به این فکر استند که مشکلات اقتصادی اسلام آباد باعث شده است که حکومت پاکستان نتواند در برابر تحریک طالبان پاکستان عملیات کند.

در گزارش این انستیتوت آمده است«در وضعیت بد اقتصادی پاکستان و تسلط طالبان بر افغانستان، تحریک طالبان پاکستان دوباره به عنوان یک تهدید قوی تر ظاهر شده است».