افغانستان

کاردار سفارت امریکا از مقایسه میان «جادوی دختر سیاه» و زنان معترض افغانستان عذر خواست

پس از انتقاد‌ها بر توییت کرن دیکر، کاردارر سفارت امریکا برای افغانستان که جنبش سیاه پوستان امریکا را برای مبارزه زنان افغانستان با طالبان، پیشنهاد کرد، اکنون این دیپلمات امریکایی وادار به عذرخواهی شد.

خانم دکر، روز چهارشنبه ۲۶ دلو سال روان هجری خورشیدی در تویتی با اشاره به جنبش سیاه‌پوستان امریکا نوشت: «آیا افغان‌ها می‌توانند برای الهام به فرهنگ نگاهی بندازند؟ آیا افغان‌ها با جنبش (جادوی-دختر-سیاه)، آشنا استند؟ آیا دختران افغان هم به جنبش مشابهی نیاز دارند؟ زنان افغان چطور؟ به من درس دهید که آماده یادگیری هستم.»

برنامه«جادوی دختر سیاه» یک برنامه تلویزونی و رادیویی است که هدف آن بلند بردن اعتماد زنان سیاه پوست است.

خانم دیکر در تویت‌اش از «بیانسه» و «لیزو»، دو آوازخوان زن سیاه پوست امریکایی خواست که تجارب خود را با زنان افغانستان نیز شریک کنند.

این توییت خانم دیکر با انتقاد‌های تند کاربران رسانه‌های اجتماعی و منتقدان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رو به رو شد.

شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشتند«وضعیت دختران و زنان در افغانستان، نتیجه خروج غیرمسولانه امریکا از افغانستان است».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز روز چهارشنبه در نشست خبری گفته بود که توییت کرین دیکر، مورد تایید وزارت خارجه امریکا نیست و این توییت«نامناسب و نا کار آمد» است.

این انتقاد‌ها باعث شد که کرن دیکر عذرخواهی کرده و توییت‌هایش را حذف کند.

کاردار سفارت امریکا برای افغانستان روز پنجشنبه ۲۷ دلو سال روان هجری خورشیدی در تویتی در صفحه تویترش گفت که از توییت‌های او برداشت نادرست شده است. او گفته است«گاهی اوقات بهترین نیت‌های ما به هدر می رود زیرا به اندازه کافی گوش نداده ایم یا واقعاً تجربه زندگی دیگران را درک نکرده ایم. تلاش های من برای تجلیل از امریکایی های افریقایی تبار شجاع در این ماه در همین دسته قرار می گیرد. من از همه کسانی که ممکن است به آنها توهین یا صدمه زده باشم عذرخواهی می کنم».

کرن دیکر در ۹ اسد ۱۴۰۱ به عنوان کاردار سفارت امریکا برای افغانستان گماشته شد.

خانم کرن‌ دیکر که در حل منازعات و بحران تخصص دارد، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به حیث معاون سفیر امریکا برای افغانستان کار کرده است. او که حالا در دوحه نمایندگی ایالات متحده برای افغانستان را رهبری می کند، پیش از در چندین شهر افغانستان نیز کار کرده است.

خانم دکر، پیش از این خطاب به مردان افغانستان گفته بود که «منتظر چه استید؟» و چرا برای حمایت از حقوق زنان و دختران به پا نمی خیزند.