جهان

سیف العدل، رهبر جدید القاعده کیست؟

پس از آن‌که ایالات متحده در ۳۱ جولای سال گذشته ایمن الظواهری، رهبر القاعده، را در نتیجه حمله پهبادی در کابل به قتل رساند، اولین اسم که برای جانشینی احتمالی او سر زبان‌ها آمد، نام سیف‌العدل بود.

تا این‌که سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۴ فبروری سال روان میلادی در گزارشی گفت که کشورهای عضو این سازمان به این باوراند که به احتمال قوی در حال حاضر سیف‌العدل رهبر جدید شبکه القاعده است و امور این شبکه را به پیش می‌برد.

بر بنیاد این گزارش ملل متحد، القاعده تاکنون این موضوع را به علت حضور احتمالی او در ایران و نگرانی‌های طالبان در افغانستان به گونه‌ی رسمی اعلام نکرده است.

پس از پخش این گزارش، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز چهارشنبه ۱۵ فبروی سال روان میلادی گفت که ایالات متحده نیز حضور سیف‌العدل را در ایران تایید می‌کند.

ندپرایس گفت که امریکا با متحدانش درباره‌ی«اقدامات بعدی» کار می‌کند. او افزود :«حضور سیف‌العدل در ایران، مثالی از پشتیبانی گسترده ایران از هراس افگنی است و نشان دهنده‌ی اقدامات این کشور برای بی‌ثباتی خاورمیانه و فراتر از آن است».

وزیر خارجه ایران گزارش ملل متحد و گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره حضور سیف‌العدل در ایران را «خنده آور» دانست. او در تویتی نوشته است: «خبرسازی درباره رهبر القاعده و ارتباط دادن آن به ایران خنده آور است. به وجود آورندگان داعش و القاعده مسئول و عامل رشد تروریسم در جهانند».

سیف‌ العدل کیست؟

نام اصلی‌ سیف‌العدل، «محمد صلاح‌الدین زیدان» است. پولیس فدرال امریکا یا«اف بی آی» گفته است که سیف‌العدل در سال ۱۹۶۰ میلادی در مصر به دنیا آمده است و ۶۳ ساله است.

بر بنیاد اطلاعات پولیس فدرال امریکا، سیف‌العدل در سال ۱۹۷۶ به ارتش مصر پیوست و تا رتبه «دگروال» به عنوان متخصص در مواد منفجره ارتقا کرد.

در سال ۱۹۸۸ او از مصر به افغانستان که درگیر اشغال شوروی و جنگ بود آمد و به «مکتب الخدمات» که سرمنشأ القاعده تلقی میشود پیوست.

مکتب الخدمات یک سازمانی اسلامی بود که در سال ۱۹۸۰ به منظور افزایش منابع پولی و سربازگیری مجاهدین خارجی برای جنگ علیه شوروی در افغانستان تأسیس گردید و یکی از رهبران آن «اسامه بن لادن» بود که از نفوذ خود در دربار شاهی عربستان و دیگر کشور های خلیج برای جذب کمک به مجاهدین در افغانستان استفاده میکرد.

او نخستین آموزگاران طالبان بود و در افغانستان اعضای طالبان را آموزش داده است.

سیف‌العدل پیش از این‌که با القاعده یکجا شود عضو سازمان جهاد اسلامی مصر بود تا این‌که این دو گروه افراطی در سال ۲۰۰۱ با هم یکجا شدند.

بربنیاد اظهارات مقام‌های امریکایی، سیف‌العدل در پرونده بمب گذاری در سفارت‌های این کشور در شرق افریقا که منجر به قتل ۲۲۴ تن شد، یکی از اعضای کلیدی بود و در مجلس شورای القاعده یا شورای مشورتی حضور داشت. این نهاد در واقع مسئولیت بحث و بررسی تمامی اقدامات تروریستی القاعده را داشت.

پولیس فدرال امریکا گفته است که گمان می‌رود سیف‌العدل چندین تن از هواپیما ربایان را که مسئول حمله‌های ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده بودند را آموزش داده باشد. تا سال ۲۰۰۱ پیش از این‌که او به عنوان مدیر برنامه‌ریزی نظامی القاعده منصوب شود، مسئولیت تأمین امنیت شخصی اسامه بن لادن را به عهده داشته است.

یک مقام امنیتی ارشد حکومت پیشین افغانستان که نمی‌خواهد نامی از او در این گزارش گرفته شود، به آمو گفت: «روابط حکومت ایران با القاعده در گذشته‌ها طوری بود که اعضای این گروه را در حبس نگه میداشت و اجازه فعالیت به آن‌ها نمی‌داد. اما پس از خروج امریکا از افغانستان، ایران و القاعده به توافق رسیدند تا گروه‌های وابسته به حکومت ایران و القاعده در شرق میانه به خصوص در یمن با هم درگیر نشوند و به طور هماهنگ علیه سعودی و امریکا بجنگند».

این مقام ارشد امنیتی حکومت پیشین می‌گوید دشمنی مشترک القاعده و ایران با امریکا و سعودی این دو را با هم نزدیک ساخته است.

او به این باور است که «رهبران القاعده به علت دسترسی نداشتن امریکا به ایران و نبودن امکان حمله امریکا به آن کشور، اعضای القاعده این کشور را برای پناه گرفتن انتخاب کرده اند».

به گفته‌ی این مسئول ارشد ریاست امنیت ملی حکومت پیشین، رهبران سطح پایین و جنگجویان وابسته القاعده که شمارشان به ۳۰ هزار تن می رسد، در افغانستان حضور دارند.

کارشناسان نظامی می‌گویند که برخلاف داعش که رهبران، اعضای کلیدی و اهداف خود را علنی می سازند، القاعده به شکل بسیار مخفیانه عمل می کند. همین امر سبب بقای این گروه در طول ۳۰ سال گذشته شده است.

سه مسول ارشد نظامی حکومت پیشین به آمو گفتند که سیف‌العدل بر خلاف بن لادن و ایمن‌الظواهری یک نظامی آموزش دیده است و می‌تواند منطقه و شرق میانه را به شدت نا امن کند.

پیش از این سه مقام ارشد امنیتی حکومت پیشین به آمو تایید کرده بودند که یک هفته پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل، گروهی از رهبران القاعده در نشستی در کنر، سیف‌العدل را به عنوان رییس جدید القاعده تعیین کرده بودند.