افغانستان

انتقاد باشندگان بدخشان از توقف کار پروژه «جاده‌ی جلغر» در شهر فیض‌آباد

پس از سقوط نظام جمهوریت در افغانستان، شمار زیادی از پروژه‌های عام‌المنفعه در بی‌سرنوشتی به سر می‌برد.

یکی از این پروژه‌ها، جاده‌ی حلقه‌ای جلغر در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان است. کار ساخت این جاده در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و قرار بود در ماه جوزای ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

اما پس از تحول‌های سیاسی در سال ۱۴۰۰ کار ساخت این پروژه متوقف شد و با گذشت دو سال از حاکمیت دوباره‌ی طالبان، هنوز هم سرنوشت این جاده نامعلوم است.

شماری از باشندگان بدخشان توقف کار جاده‌ی جلغر- فیض‌آباد را نگران کننده می‌دانند و می‌گویند که این جاده، ۸۰ درصد ازدحام ترافیکی را در شهر فیض‌آباد کاهش می‌داد که متأسفانه شرکت قراردادی کار این جاده را در مرحله‌ی واگذاشته‌است‌ که مردم نمی‌توانند مانند قبل از آن مسیر رفت‌وآمد کنند.

پیش از آغاز ساخت این جاده، باشندگان بدخشان از آن به‌حیث یک جاده‌ی خامه استفاده می‌کردند؛ اما پس از کندن‌کاری و بند شدن مسیر رفت‌وآمد، این جاده در وضعیتِ غیرقابل استفاده رها شده‌است.

عبدالعلی، باشنده‌ی شهر فیض‌آباد به خبرنگار آمو می‌گوید: «با وصل شدن سرک جلغر به جاده‌ی عمومی شهر فیض‌آباد، برای مردم سهولت ایجاد می‌شود و دیگر ما شاهد ازدحام ترافیک در شهر نخواهیم بود.»

اسدالله نیز می‌گوید: «وقتی که کار این سرک آغاز شد، ما بسیار خوش‌حال بودیم؛ چون زمینه‌ی کار برای ما فراهم شده بود. حالا چشم به راه شروع ِکار این سرک هستیم؛ ولی هنوز هیچ خبری از آغاز کار آن نیست.»

مسؤولان طالبان در ریاست فواید عامه‌ی بدخشان می‌گویند که کار ساخت جاده‌ی حلقه‌ای جلغر ۷۰ درصد تمام شده‌است و آنها در نظر دارند تا در سال بعد، کار ساخت پروژه‌های نیمه تمام، مشمول جاده‌ی حلقه‌ای جلغر را آغاز کنند.

علی‌رضا، یکی از مهندسان در بدخشان با توجه به اهمیت این پروژه می‌گوید: «ما در بدخشان از وقت با نبود سرک مناسب برای رفت‌وآمد مواجه بودیم. در سال آخر جمهوریت، پروژه‌های خوبی به دست آوردیم که از جمله ساخت سرک جلغر بود؛ اما این کار هم نیمه تمام ماند.»

او ادامه داد که ساخت این جاده، یکی از پروژه‌های مهم است که باید کار آن آغاز شود تا مشکلات مردم در هنگام رفت وآمد حل شود.

امان‌الله مسؤول ریاست احیا و انکشاف دهات طالبان در بدخشان با پذیرفتن توقف کار این پروژه بیان داشت که پس از سقوط نظام پیشین، بیش‌تر مسؤولان شرکت‌های توسعه‌ای فرار کرده‌اند و مسؤولان پروژه‌ی جلغر نیز تا به حال حاضر به پاسخ‌‌گویی نشده‌اند؛ ولی گفتند که به آنان وعده داده‌ شده که در سال ۱۴۰۲ کار این پروژه آغاز خواهد شد.

فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان، دارای ۲۸ ولسوالی است؛ اما با داشتن یک جاده‌ی عمومی که از میان شهر می‌گذرد، ازدحام ترافیکی در این شهر افزایش یافته‌است.