بازرگانی

رونق بازار لباس لیلامی در سرای لیلامی فروشی کندز

در هفته‌های پسین و همزمان با سردشدن بی‌سابقه هوا در کشور انبار لباس‌ها و کفش‌های لیلامی ‌و مستعمل در رنگ‌های مختلف در دکان‌های سرای‌ لیلامی فروشی ولایت کندز چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

در این سرای رنگ‌های مرغوب و دلکش لباس‌های لیلامی و کفش‌ها هر رهگذری را وا می‌دارد تا دمی ‌توقف کند و لباس‌ مورد علاقه‌اش را از میان هزاران مدل دیگر انتخاب کند.

باشندگان ولایت کندز می‌گویند که با در نظرداشت وضعیت کنونی که هر روز میزان بیکاری در کشور بلند می‌رود و فقر و تنگ‌دستی بیشتر زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مردم توان خرید لباس‌های نو از دکان‌ها را ندارند و ناگذیرند تا بیشتر لباس‌ لیلامی خریداری کنند.

حیات‌الله غفوری یکی از باشندگان کندز است که برای خرید لباس لیلامی به سرای لیلامی فروشی آمده، او می‌گوید: «آمده‌ام تا برای خود و فرزندانم لباس بخرم. اقتصاد ما ضعیف است و نمی‌توانیم از دکان‌ها لباس دسته اول و نو خریداری کنیم. لباس‌های لیلامی هم گرم است و هم ارزان.»

باشندگان کندز در سرای شهیدی به علاوه لباس لیلامی کفش‌های لیلامی هم می‌فروشند و مردم در فصل‌های مختلف برای خرید به سرای لیلامی فروشی می‌آیند.

در همین حال فروشندگان لباس‌های لیلامی می‌گویند که آنان در کنار فروش این لباس‌ها هر از گاهی وسایل قیمتی و پول نیز از میان پوشاک لیلامی یافت می‌کنند.

عبدالرزاق یکی از فروشندگان لباس‌های لیلامی در کندز می‌گوید: «لباس لیلامی از کشورهایی مثل چین، انگلستان و آلمان به کراچی پاکستان می‌آید و ما آنها را از کراچی وارد کشور می‌کنیم. این روزها که هوا سرد شده مردم بیشتر برای خرید لباس لیلامی می‌آیند.»

او ادامه داد: «در گذشته چیزهای زیادی مثل پول و وسایل قیمتی از درون این لباس‌ها پیدا می‌شد. حالا اما بسیار کم اتفاق می‌افتد. این لباس‌ها قبل از رسیدن در دبی یکبار بررسی می‌شود.»

فروشندگان لباس لیلامی در کندز می‌گویند که تلاش می‌کنند تا بهترین و خوب‌ترین لباس‌ها و بوت‌ها را به دکان‌‌شان بیاورند.

امسال از میان لباس‌ها ۳ هزار یوآن چین پیدا کردم

عبدالرشید یکی دیگر از فروشندگان لباس‌های لیلامی می‌گوید: «امسال نسبت به سال گذشته کار و بار لیلامی فروشی خوب است. ما لباس‌ها را از پاکستان وارد می‌کنیم. البته در گذشته هم از میان لباس‌ها پول و بعضی چیزای دیگر پیدا می‌کردیم و خوشبختانه امسال هم از جیب یک واسکت ۳ هزار یو آن چینی پیدا کردم که وقتی تبدیل کردم ۳۴ هزار افغانی شد.»

در همین حال پزشکان می‌گویند که لباس‌های لیلامی ‌می‌توانند بیماری‌ را به افراد منتقل کنند و برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که بعد از خرید آنها را با مواد شوینده ضدعفونی و تمیز کنیم.