بازرگانی

سرمای هوا و خسارت هنگفت کشاورزان در هرات

کشاورزان در هرات می­گویند که سرمای کم‌پیشینه در افغانستان باعث شده تا تمام فرآورده‌های کشاورزی آنان از بین برود.

آنها در این فصل محصولاتی همچون لبلبو، کلم برگ، گلپی، شلغم و زردک را جمع‌آوری و  با فروش این محصولات مخارج زندگی شان را تامین می‌کنند.

حالا با یخ زدن محصولات آنان این کشاورزان با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه شده‌اند و از نهادهای امدادرسان خواهان کمک هستند.

عبدالقیوم، یک تن از کشاورزان در ولسوالی گذره‌ی ولایت هرات می­گوید: «به هر جریب زمین تقریبن ۳۰ تا ۳۵ هزار افغانی مصرف کردیم و در پهلوی این پول، زمین را هم به اجاره گرفته‌ایم و سالی ۲۵ هزار افغانی پرداخت می‌کنیم. حالا که خنکی شد، همه کشت ما را یخ زده. دو جریب زمین کرم برگ داشتم همه را خنکی نابود کرد و اینها همه به من ضرر است.»

بشیر احمد، کشاورزِ دیگری در هرات است که حکایتی مانند عبدالقیوم دارد: «امسال هیچ راضی نیستیم. وضعیت خیلی خراب است؛ چون همه کشت‌های مارا یخ زده و هیچ‌کس محصولات ما را نمی‌خرد. پارسال کشت‌ها خوب بود؛ اما امسال همه را یخ زد. من از موسسات خواهش می‌کنم که به ما کمک کنند.»

در کنار یخ‌زدگی فرآوره‌های  کشاورزان در هرات، آنان از نبود بازار فروش برای محصولات‌ شان نیز نگرانی دارند و می‌گویند: “ما در این سال، هزینه‌ی زیادی کردیم؛ اما حالا به دلیل یخ‌زدگی، کسی محصولات ما نمی‌خرد.”

با این حال، پیر محمد حلیمی، رییس زراعت ولایت هرات می‌گوید که براساس آمارهای آنان ۷۰ درصد محصولات سبزینه‌ای کشاورزان این ولایت از سرمای زمستان سال جاری زیان دیده و تخریب شده‌است که کشاورزان از این ناحیه سخت متضرر شده‌اند.

وی می‌افزاید که این مشکلات کشاورزان را با مسوولان بلندپایه‌ی اداره‌ی مرکزی طالبان  در میان گذاشته شده‌است و به زودی با کشاورزان آسیب‌دیده کمک صورت می‌گیرد.

بر بنیاد آمارهای ریاست زراعت آب‌یاری و مال‌داری ولایت هرات، امسال شش هزار هکتار زمین در این ولایت سبزی‌باب کشت شده‌است.

این اداره پیش‌بینی کرده‌است که امسال بیش‌تر از ۸۰ هزار تُن فرآورده‌های سبزینه‌ای در ولایت هرات برداشت خواهد شد.

این در حالی است که افغانستان در سال جاری، زمستان سرد و کم پیشینه‌ای را تجربه کرد؛ سرمایی که باعث وارد کردن تلفات جانی و خساره‌های مالی زیادی به باشندگان این کشور شد.