افغانستان

باشندگان غزنی: سرقت‌های مسلحانه در شهر افزایش یافته است

شماری از باشندگان شهر غزنی از افزایش دزدی‌های مسلحانه در این ولایت ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که در این ‌اواخر موترهای مردم دزدی می‌شود و صاحبان آنها از سوی دزدان مسلح به‌گونه‌ی مرموز به قتل می‌رسند.

شماری از تکسی‌رانان در ولایت غزنی می‌گویند که از ترس دزدان، پس از نماز شام هیچ مسافری را انتقال نمی‌دهند؛ چون می‌ترسند شکار دزدان شوند.

مردم چه می‌گویند؟

عبدالولی که در شهر غزنی تکسی‌رانی می‌کند، با نگرانی می‌گوید که وضعیت امنیتی روز به‌روز در این ولایت روبه خرابی است و حکومت (اداره‌ی طالبان) باید به آن توجه کند.

وی می‌افزاید که قاتل و دزد بازداشت می‌شود؛ اما به جزای اعمال‌اش نمی‌رسد: «وقتی قاتل و دزد دست‌گیر می‌شود، معلوم نیست که به سزای عملش می‌رسد، یا نه؟ حکومت (اداره‌ی طالبان) باید این اتفاقات را کنترول کند؛ چون واقعات روز به روز بیشتر می‌شود.»

او هم‌چنان علاوه می‌کند که از ترس دزدان مسلح، پس از نماز شام هیچ مسافری را به جایی نمی‌برَد؛ چون ترس دارد، شکار دزدان شوند.

عزیز، باشنده‌ی ولایت غزنی است. او می‌گوید که در روزهای پسین، چندین تن با موترهای شان از سوی دزدان ربوده شده‌ و به قتل رسیده‌اند.

او گفت: «ما ناوقت شب و صبح وقت جایی رفته نمی‌توانیم؛ چون دزدان هستند و مردم را به قتل می‌رسانند و موتر آنها را با خود می‌برند.»

محمد آصف که در شهر غزنی زندگی می‌کند، می‌گوید که در یک ماه چهار موتر را دزدان برده‌اند و دو راننده‌ی این موترها از سوی دزدان به قتل رسیده‌اند.

در تازه‌ترین روی‌داد، جوانی به نام افتخار احمد که باشنده‌ی قلعه‌ی سمند ولسوالی مُقر ولایت غزنی بود، شام روز جمعه هنگام نماز شام که از خانه با موتر فولدر خود بیرون شده بود، ناپدید و یک‌روز بعد از آن، جسدش در منطقه‌ی گاره‌ی ولسوالی مُقر درحالی که به‌گونه‌ی مرموزی به قتل رسیده بود، پیدا شد.

سرگردانی خانواده‌ی‌ امیدالله ۴۰ روز پس از قتلِ وی


امیدالله صمیم، جوان دیگری بود که در ششم ماه جدی از سوی دزدان ربوده شد و دزدان او را به قتل رساندند و موترش را با خود بردند.

از این جوان‌ یک دختر چهار ماهه برجای مانده‌است.

داکتر محمد سرور صمیم، پدر این جوان است. او می‌گوید که درحالی که ۴۰ روز از قتل پسرش می‌گذرد، تا هنوز طالبان قاتلان پسرش را  بازداشت نکرده‌اند.

او گفت: «طالبان وقتی ادعا می‌کنند که حاکمیت سراسری دارند، نباید این اتفاقات رخ دهد. طالبان مسؤول هستند تا قاتلان پسرم را پیدا و به جزای شان برسانند. به‌خاطر اصلاح جامعه باید این کار را کنند و به‌خاطر حفظ جان و مال مردم؛ اما متأسفانه که چهل روز شده و تا حال طالبان قادر به پیدا کردن آن نشده‌اند.»

باشندگان ولایت غزنی از طالبان می‌خواهند که دزدان را بازداشت و به پنجه‌ی قانون بسپارند و جزای تعیین شده را بالای آنان عملی سازند تا مردم در فضای آرام زندگی کنند.