صحت

کمبود پزشکان متخصص قلب و ارتوپیدی در شفاخانه ولایتی تخار

شماری از باشند‌گان ولایت تخار، از نبود امکانات بهداشتی در بخشِ بیماری‌های قلبی و ارتوپیدی شکایت کرده و می‌گویند که آنان ناگزیر هستند تا بیماران شان را برای درمان به کندز یا کابل ببرند.

به گفته‌ی آنها، شفاخانه ولایتی کندز نیز به بیماران آنها رسیدگی نمی‌کند و به همین دلیل آنان به شفاخانه‌های خصوصی در این ولایت مراجعه می‌کنند. این درحالی است که مردم با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو هستند.

گل نبی، یکی از باشندگان ولایت تخار که پدر بیمارش را برای درمان از تخار به کندز آورده‌است، می‌گوید: «پدرم مریضی قلبی دارد. به شفاخانه‌ی تخار رفتیم، آنجا داکتر متخصصِ قلب نبود. باز به شفاخانه‌ی خصوصی رفتیم و آنجا هم داکتر قلب نبود که مریض ما را تداوی کند. در تخار هم داکتران متخصص قلب پیدا نکردیم و مجبور شدیم آمدیم به کندز.»

به گفته‌ی او در شفاخانه حوزه‌ای کندز به بیماران توجه نمی‌شود. به همین خاطر مجبور هستند تا به شفاخانه‌ی خصوصی مراجعه کنند.

گل نبی می‌افزاید: «پول نداریم، با مشکلات زیادی کرایه‌ی موتر را پیدا کردیم؛ ولی اینجا پزشکان شفاخانه‌های خصوصی پول زیاد می‌گیرند و ما توانایی پرداخت آن را نداریم.»

از سال‌ها به این‌سو باشندگان ولایت‌های تخار و بدخشان به دلیل نبود پزشکان متخصص و نبود امکانات بهداشتی به ولایت کندز مراجعه می‌کنند.

گل نبی تنها باشنده‌ی تخار نیست که برای درمان بیماری قلبی پدرش به ولایت کندز آمده‌است؛ بلکه باشندگان دیگری نیز هستند که به‌خاطر تداوی، بیماران‌ شان را که دچار مشکلات قلبی و ارتوپیدی هستند، به یکی از شفاخانه‌های خصوصی کندز آورده‌اند.

نور محمد، یکی دیگر از باشنده‌گان تخار که نیازمند پزشک ارتوپیدی است، به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «از سال‌ها به این‌سو به پای دردی مبتلا هستم و تا کنون بیش از ۱۰۰ بار به داکتران مختلف در ولایت‌های کابل و کندز مراجعه نموده‌ام؛ اما بعد از تمام شدن دارو، دوباره بیماری من اوج می‌گیرد.»

او در مورد نبود امکانات و پزشکان متخصص در شفاخانه‌های تخار گفت: «نزدیک به هشت سال است که به دردِ پا گرفتار شدم. در گذشته داکتر متخصص ارتوپیدی در تخار بود؛ ولی من به ولایت‌های کابل و کندز می رفتم، حالا که وضعیت اقتصادی من خوب نیست، به شفاخانه‌ی دولتی تخار رفتم که در بخش ارتوپیدی گفتند که داکتر متخصص ندارند و اگر هم داشته باشند، به مردم غریب رسیدگی نمی‌شود.»

نور محمد می‌افزاید که وی مجبور شده‌ تا پول قرض بگیرد و به‌خاطر درمان به یکی از شفاخانه‌های خصوصی کندز نزد متخصص ارتوپیدی مراجعه کند.

در همین حال، مسؤولان صحت عامه‌ی تخار با تأیید اینکه آنان به کم‌بود امکانات بهداشتی و پزشکان در شفاخانه ولایتی مواجه هستند، می‌گویند که بخش ارتوپیدی از چندین سال بدین‎‌سو غیرفعال بوده‎است.

به گفته‌ی آنان، چندی پیش بخشِ ارتوپیدی این شفاخانه را دوباره فعال نموده‌اند که تا ۷۰ درصد مشکلات مردم را حل می‌کند.

این درحالی است که مسؤولان شفاخانه حوزه‌ای کندز در مورد نپذیرفتن بیماران ولایت تخار چیزی نمی‌گویند و خبرنگار آمو نیز مؤفق نشد نظر آنها را در این باره جویا شود.

گفتنی است که با وجود چالش‌های فراوان اقتصادی سدِ راه باشندگان ولایت تخار، نبود امکانات بهداشتی و پزشکان متخصص، باشندگان مناطق دور دست این ولایت را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده‌است.