افغانستان

شکارچیان قطری ۳۰۰ پرنده‌ی کم‌یاب را برای شکار در سال بعد، در فضای فراه رها کردند

عرب‌های قطری ۳۰۰ پرنده‌ی طوق طارو را را به منظور پرورش نسل و شکار، در فضای فراه رها کردند.

روز گذشته شیخ‌های قطری که هر ساله به منظور شکار به غرب افغانستان و ولایت‌های فراه، هلمند، نیمروز و قندهار می‌آیند، با حضور رییس حفاظت از محیط زیست، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در فراه و سرپرست اداره‌ی عمومی حفاظت از محیط زیست ۳۰۰ پرنده‌ی کم‌یاب طوق طارو (حباری) را در فضای ولایت فراه رها کردند .

عزیزالرحمان سرپرست اداره‌ی محیط زیست طالبان می‌گوید: «این پرنده‌ها، به منظور تکثیر یا تولید نسل در ۱۴۰ کیلومتری شهر فراه و در دشت‌های نزدیک مرز ایران و افغانستان رها شده‌اند .»

به گفته‌ی او، این پرنده‌ها کم‌یاب شده و به همین دلیل، به منظور بقای نسل همه ساله توسط عرب‌ها رها می‌شوند تا پرورش یابند و آنها در دشت‌های سر سبز رشد می‌کنند.

محمد سمیع، یکی از باشندگانِ شهر فراه در این باره می‌گوید: «این پرندگان همه ساله در فضای فراه رها می‌شوند تا سال آینده که عرب‌ها برای شکار می‌آیند، تولید مثل کنند.»

او ادامه داد: «عرب‌ها سال‌ها است که از فضای افغانستان برای پرورش پرندگان و شکار آنها استفاده می‌کنند و در مقابل به افغانستان پول می‌پردازند.»

سمیع می‌افزاید که عرب‌ها مردمی شوقی هستند و به خاطر خوش‌گذرانی خود اواخر هر زمستان به فراه می‌آیند و مدت دو ماه در دشت‌های فراه برای شان تمام امکاناتِ اسکان را فراهم می‌سازند.

علی بن عبدالله بن ثانی مسؤول مؤسسه‌ی الغرافی قطری نیز در این باره می‌گوید که آنان همه ساله برای شکار به ولایت فراه می‌ایند؛ اما در پهلوی اینکه شکار می‌کنند، به مردم فراه کمک و همکاری نیز می‌کنند.

این درحالی است که اداره‌ی محلی طالبان در ولایت نیمروز در غرب افغانستان تأیید کرده‌ا‌‌ست که شکار پرندگانِ کم‌یاب از سوی عرب‌ها در تفاهم با وزارت اطلاعات و فرهنگ انجام می‌شود.