افغانستان

سازمان جهانی بهداشت: ۸۷۵ هزار کودک در افغانستان با سوء تغذی روبرو استند

سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده‌است که در سال روان میلادی در افغانستان، ۸۷۵ هزار کودک با سوء تغذی شدید رو به‌رو استند.

این سازمان می‌گوید که بیش از ۲ میلیون کودک با سوء تغذی متوسط و ۸۴۰ هزار زن باردار نیز به سوء تغذی شدید مبتلا استند.

این سازمان افزوده‌است که از میان ۸۷۵ هزار کودک، ۱۲۵ هزار تن به مشکلات روانی مبتلا خواهند شد.

سخن‌گوی سازمان جهانی غذا نیز در ۲۶ جنوری سال روان هشدار داده بود که نیمی از جمعیت افغانستان گرسنگی را سپری خواهند کرد.

سخن‌گوی این نهاد اعلام کرده بود که در میان چهل میلیون شهروند افغانستان، هفت میلیون کودکِ زیر سن پنج‌سال و زنان از سوء تغذی رنج می‌برند.

از سویی هم، پزشکان بی مرز با پخش گزارشی  از نبود نظام بهداشتیِ با کیفیت در افغانستان هشدار داده و گفته‌اند که نبود نظام بهداشتی کارا و ناداری در این کشور، دست‌رسی شهروندان، به ویژه زنان را به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت دشوار کرده‌است.

این سازمان تأکید کرده‌است که نسبت به دو سال گذشته در افغانستان، وضعیت بدتر شده و نبود بودجه‌ی کافی در بخش‌های بهداشتی را عامل بدتر شدن اوضاع در این کشور دانسته و گفته‌است که راه‌های حل در این مورد همیشگی نبوده‌است و نتوانسته‌است در دراز مدت وضعیت را تغییر دهد.

پزشکان بی مرز در این گزارش از طالبان خواسته‌اند که از وضع محدویت‌هایی که روند کمک‌رسانی را برای شهروندان افغانستان متوقف می سازد یا به تأخیر می اندازد، خود داری ورزند.

در همین حال، دفتر هماهنگی امورِ بشر دوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) گفته‌است که نهادهای کمک کننده برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان، به بیش از چهار و نیم میلیارد دالر نیاز دارند.

این نهاد همچنان افزوده‌است که ۲۸ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشر دوستانه نیاز دارند و ۶ میلیون تن دیگر را گرسنگی تهدید می‌کند.

 این نگرانی در حالی ابراز می‌شود که طالبان در سوم جدی با فرستادن نامه‌ی رسمی به همه‌ مؤسسه‌های خصوصی در افغانستان دستور دادند که زنان اجازه‌ی کار کردن را در این نهادها ندارند.

پس ازاین دستور ۱۹ نهاد مدد رسان در افغانستان فعالیت‌های شان را متوقف کردند.