بازرگانی

کاهش درآمد رستوران‌های بامیان در زمستان امسال

مالکان دو رستوران مشهور در بامیان می‌گویند در یک و نیم سال گذشته شمار مشتریان آنان کاهش یافته و در زمستان امسال درآمد آنان نزدیک به صفر شده است.

عبدالله مدیر، رستوران «آی خانم» در بامیان است، او چند سالی است که در این شهر رستوران دارد، او با اشاره به اینکه زمستان امسال وضعیت کار بسیار خراب است، گفت: «تعطیل شدن دانشگاها، پایین آمدن عواید مردم، ایجاد محدودیت برای بانوان هرچند که ما جای برای خانم‌ها و آقایان جداگانه داریم و سرمای بی‌پیشینه زمستان باعث شد که مشترهای ما در این فصل کم شوند.»

بامیان به دلیل میزبانی از آثار تاریخی مثل بت‌های بامیان در سال‌های اخیر میزبان جمعیت زیادی از توریست‌های داخلی و خارجی بوده است. این شرایط سبب شد که مردم برای پذیرایی بهتر از مسافران و توریست‌ها اقدام به تاسیس رستوران، چایخانه، مسافرخانه و دیگر امکانات رفاهی کردند.

«کافه لبخند»، یکی دیگر از رستوران‌های بامیان که است که بیشتر غذاهای محلی به مشتریان ارائه می‌دهد.

این رستوران به مدت ۴ سال است که در شهر نو شهر بامیان فعالیت دارد و مالک این رستوران از پایین آمدن درآمدش در بیش از یک سال و نیم گذشته شکایت دارد.

هادی مرتضوی، مالک رستوران کافه لبخند می‌گوید: «در سال‌های قبل عواید ما خوب بود و برای ۴ نفر فرصت کار هم مهیا شده بود. اما حالا مدت‌ها است که ما جنب‌وجوش و مشتری که در دوران جمهوریت داشتیم را نداریم و تعداد کارمندان ما هم کم شده است.»

او گفت: «تنها خودم و یک نفر دیگر کارهای رستوران را پیش می‌بریم.»

در نزدیک این رستوران‌ها، رستوران محلی دیگری است به نام «شهمامه» قرار دارد که توسط یک خانم مدیریت می‌شود.

نیکبخت مهدوی، مالک این رستوران می‌گوید: «بعد از تحولات سیاسی مجبور شدم یک مدیر مرد استخدام کردم و به دلیل شرایط پیش آمده خودم کمتر به رستوران می‌آیم یا در بخش خانم ها حضور دارم.»

او ادامه داد: «ما در رستوران خود بخش خانم‌ها جدا داریم و بخش مردان جدا. تعداد زیادی از مشتری‌های ما خانم هستند. زمانی که خود من حضور داشتم خانم‌ها احساس راحتی می‌کردند و بیشتر می‌آمدند. ولی حالا که خانم‌ها خانه‌نشین شده‌اند و دانشگاه‌ها بسته است، ما هم مشتری نداریم و حتا پرداخت کرایه اینجا هم برای ما سخت است.»

این درحالی است که تحولات سیاسی اخیر در کشور باعث افزایش مشکلات اقتصادی مردم شده و فقر به شکل بی‌پیشینه‌ای در کشور افزایش یافته است. از سوی دیگر طالبان با افزایش محدودیت‌ها برای دختران و زنان در کشور باعث شده‌اند که این بخش از جامعه نتوانند مانند گذشته در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند.